درباره وبلاگ


سایت اخبار ایرانیان پایگاهی است برای کسانی که اهل علم و دانش و پژوهش و هنر هستند و این خواستگاه آنهایی است که بودن را از منظری عمیق مینگرند و وجود آدمی را در نهایت کالبدی مختصر نمی پندارند.
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 1055
بازدید کل : 13983
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سایت خبری ایرانیان
مرجع اخبار و اطلاعات علمی فرهنگی مذهبی و هنری

 

 

 

 

هر كدام از ما در خارج از كشور نماینده‌ای برای فرهنگ و تمدن كشورمان ایران هستیم و هر حركتی كه از شما در یك كشور خارجی سر بزند، چه خوب و چه بد به نام ایران و ایرانی ثبت می‌شود. كاملا منطقی است كه در یك كشور خارجی وقتی شما حركتی خوب یا بد انجام می‌دهید، نمی‌گویند فلانی این كار را كرد؛ بلكه می‌گویند یك ایرانی این كار را كرد.‌ همین جمله اهمیت وظیفه‌ای را كه هركدام از ما در كشورهای خارجی داریم، روشن می‌كند.



در اینجا به نكاتی اشاره می‌كنیم كه شاید دانستن آنها سبب شود شما خواسته یا ناخواسته سفیران بدی برای میهن‌مان نباشید.‌ رعایت این نكات در بیشتر موارد از زمان پیش از سفر آغاز می‌شود:


ـ اولین نكته این است كه به هیچ غریبه‌ای اعتماد نكنید، چه خارجی و چه هموطن. به عبارت دیگر ضمن رعایت احترام به همه افراد، از اعتمادكردن به كسانی كه نمی‌شناسید خودداری كنید زیرا این اعتماد بی‌مورد در بیشتر موارد زمینه‌ساز مشكلات و دردسر‌های بعدی برای شما خواهد شد.


ـ قبل از سفر سعی كنید اطلاعاتی ضروری در مورد كشور مقصد به دست آورید. به این منظور می‌توانید از سایت وزارت امور خارجه (www.mfa.gov.ir) استفاده كرده و اطلاعات مفیدی درباره كشور مقصد خود به دست آورید.‌ برای گرفتن ویزا به هیچ‌وجه گذرنامه خود را به دلال‌ها و واسطه‌ها ندهید. یا شخصا مورد مربوط به دریافت ویزای خود را انجام دهید یا از طریق مراكز خدمات مسافرتی مجاز اقدام كنید.


فراموش نكنید در طول سفر به هیچ عنوان گذرنامه خود را به هیچ فرد غیرمرتبطی ندهید و این را بدانید كه تنها پلیس حق خواستن گذرنامه از شما را دارد و هتل مركز اقامت‌تان نیز باید آن را بررسی كرده و پس از تهیه یك فتوكپی از آن در حضور شما، آن را به شما برگرداند.



در فرودگاه به هیچ عنوان مسوولیت بار و چمدان سایر افراد را نپذیرید. از نظر قانون، دارنده چمدان، صاحب آن محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از سودجویان و قاچاقچیان با سوءاستفاده از حس نوع‌دوستی شما و بیان مطالبی تحت عنوان این چمدان برای فرزند دانشجوی من است یا مادرم با پرواز قبلی رفته و این را جا گذاشته، ممكن است از شما به عنوان حامل موادمخدر استفاده كرده و محموله‌های خود را به مقصد برسانند و طبیعی است كه در صورت ایجاد دردسر برای شما، دستتان به هیچ‌جا بند نیست و از نظر قانون مجرم هستید. گاهی نیز این افراد با وعده پرداخت پول سعی در وسوسه‌كردن شما می‌كنند.‌



ـ‌ در هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد ممكن است افرادی به شما مراجعه كرده و پیشنهاد ارائه خدماتی مانند تهیه هتل، حمل و نقل، راهنمای تور و... كنند.


هیچ دلیلی برای قبول این موضوع وجود ندارد چون كلیه این خدمات را به صورت قانونی و از طریق مراكز مجاز می‌توانید دریافت كنید و در صورت بروز هرگونه مشكل نیز این مراكز در برابر شما و قانون پاسخگو خواهند بود. پس از اعتماد بی‌مورد در این زمینه به افرادی كه نمی‌شناسید جدا خودداری كنید.



ـ مدارك شناسایی، پاسپورت، ویزا و بلیت را در جایی از كیف بگذارید كه دسترسی راحت‌تری به آن دارید. شاید تا وقتی كه به مقصد می‌رسید، مجبور نباشید چند بار آنها را خارج كنید و دوباره سر جایشان بگذارید.


ـ بهتر است پیش از اقدام به سفر، نشانی و شماره تماس سفارت جمهوری اسلامی ایران و كنسولگری‌های وابسته به آن را در كشور مقصد تهیه كرده و به همراه داشته باشید. در خارج از كشور بهترین مرجع حمایت‌كننده و پشتیبان شما، سفارتخانه و كنسولگری‌های كشورتان خواهد بود.



 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-اصفهان (سپاهان) مرکز استان اصفهان، با پهنه‌ای حدود 250 كیلومترمربع، در دل فلات ایران قرار گرفته است. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشك و معتدل است، به طوری كه متوسط درجه حرارت سالانه این شهر حدود 16 درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه این شهر در حدود 13 میلیمتر می باشد. به طور کلی، اصفهان شهر کم آبی است ولی به واسطه وجود رودخانه زاینده رود، کشاورزی در این استان توان رشد پیدا کرده است. اصفهان به لحاظ واقع ‏شدن در مركز جغرافیایی ایران و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاكی حاصلخیز و آب ‏كافی زاینده ‏رود (زنده رود)، از دیرباز به‏ عنوان مكانی برای سكونت، مورد توجه بوده است.




احتمالا از عصر ساسانیان كه سپاهیان (اسپهان) در دشت حاصلخیز اطراف شهر گرد آمدند به این‏ نام خوانده شده است. در سال 19 ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونریزی و با انعقاد یك صلحنامه به دست سپاهیان اسلام افتاد و جزیی از سرزمین وسیعی شد كه اسلام بر آن حكومت می‏كرد. در دوره سیصد ساله پس از آن، این شهر اغلب دست ‏به‏ دست می‏شد تا اینكه در قرن چهارم هجری، در زمان آل ‏زیار و آل ‏بویه، به‏ عنوان پایتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقیان، پایتخت امپراطوری وسیعی شد كه یك مرز آن رود سیحون و مرز دیگرش سواحل شرقی دریای مدیترانه بود.



غارت وحشیانه شهر به دست تیمور لنگ و قتل ‏عام ساكنان آن در سال 789 ه. ق. اصفهان را به وضع اسف‏باری دچار كرد.



در زمان اولین حكمرانان صفوی در قرن دهم هجری، اصفهان از مراكز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گردید. در اوایل قرن یازدهم (1006 ه.ق.) پایتخت شاه ‏عباس از قزوین به اصفهان انتقال یافت و قریب یك قرن ‏و نیم این شهر پایتخت سلسله صفویه بوده و به همین واسطه از شهرت جهانی برخوردار شد.

 

 

شهر اصفهان از روزگاران كهن تا كنون به نامهای: آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسپاتنا، اسپاهان، آسپدان، اسپینر، اسفاهان، اصپدانه، انزان، بسفاهان، پارتاك، پاری، پرتیكان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپانه، شهرستان، گابا، گابیان، نصف جهان و یهودیه مشهور بوده است. در شاهنامه فردوسی نیز بارها به اصفهان (سپاهان) اشاره شده و از آن نام برده شده است:

 

 

شهر اصفهان با انتخاب شدن به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2005 در میان مردم این کشورها بیش از پیش مشهور گشته و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این شهر از لحاظ صنایع دستی مهمترین شهر کشور به شمار می آید که بیشتر صنایع دستی کشور اعم از قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و... در آن تولید می شود و گردشگرانی که مشتاق به تهیه سوغات ایرانی هستند تقریبا صنایع دستی و سوغاتی های تمام نقاط ایران را در حاشیه میدان نقش جهان و در بازار قدیمی اصفهان می توانند تهیه کنند.

 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-در میان شیرینی های اصفهان گز و پولکی اصفهان از همه معروفتر هستند؛ مهمترین غذای محلی اصفهان از نظر آنوبانینی؛ که بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران است "بریانی" (بریونی) نام دارد که خوراکی گوشتی و بسیار چرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می توان آن را تهیه کرد. عمده آثار باستانی اصفهان مربوط به دوره صفویه و مهمترین مناطق گردشگری آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد.



عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام (مسجد شاه)، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،گورستان قدیمی تخته فولاد،بازار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان، باغ پرندگان، پل خواجو، پل شهرستان، سی و سه پل (پل الله وردی خان) و... از مهمترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان می باشند.




آثار تاريخي و جاذبه هاي توريستي اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-عمارت چهلستون در اوايل قرن 11 هـ .ق در ميان باغ و مجموعه بناها و كاخهاي محوطه دولتخانه صفوي ساخته شده است . اين عمارت عمدتاً به منظور پذيرائي رسمي از ميهمانان و سفراي خارجي ، طي سه مرحله و طبق يك طرح واحد ساخته شده است . مرحله اول ـ تالار اصلي و بزرگ . مرحله دوم ـ ايوان آئينه و اطاقهاي طرفين آن . مرحله سوم ـ ايوان ستون دار كه از هجده عدد ستون و سقف چوبي تشكيل شده است . نام چهلستون به نشانه كثرت ستونها و انعكاس تصوير بيست ستون در آب استخر است .



نقاشي هاي ديواري چهلستون زير نظر هنرمند نامدار عصر صفوي ، رضا عباسي با خصلت بزرگ نمائي به شيوه مينياتورهاي ايراني انجام گرفته است . چهار تابلو بزرگ داخل سالن ، صحنه هايي از ميدانهاي جنگ و مجالس پذيرائي پادشاهان صفوي را نشان مي دهد . دو تابلو بزرگ مياني از الحاقات بعدي با موضوعات مشابه است كه به قلم صادق نقاش باشي (هنرمند دوره قاجار) ترسيم شده است . متأسفانه بسياري از نقاشي هاي دوره صفوي در زمان حكومت ظل سلطان ، تخريب گرديده است . از اشعار دلپذير نجيب كاشاني كه به (خط محمد صالح اصفهاني) بر پيشاني ايوان ستوندار مرقوم گرديده ، چنين مستفاد مي گردد كه اين عمارت بي نظير در اوايل قرن 12 هـ.ق دچار آتش سوزي گرديده و در زمان شاه سلطان حسين صفوي تعمير شده است .



ميدان نقش جهان (ميدان امام) اصفهان  

 

يكي از زيباترين ميدانهاي جهان به طول حدود 512 متر و عرض 160 متر است كه در اطراف آن اطاق هائي در دو طبقه با يك اندازه و شكل احداث شده است . تعداد چهار اثر تاريخي بي نظير در اطراف ميدان قراردارد . عمارت عالي قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شيخ لطف اله و سر درب بازار قيصريه ، در وسط ميدان اصلي ، زمين و دو دروازه سنگي چوگان بوده است . ميدان امام امروزي يكي از مراكز خريد صنايع دستي و همچنين محل برگزاري بسياري از مراسم ملي و مذهبي مي باشد . در هر هفته نماز پرشكوه جمعه در اين ميدان برگزار مي گردد .

 

بازار قيـصـريه اصفهان

 

سردرب قيصريه در شمال ميدان امام (نقش جهان) ساخته شده است . اين سردرب ، يكي از زيباترين نقاشي هاي مربوط به دوران صفويه را نشان مي دهد . از اين سردرب ، وارد يكي از زيباترين بازارهاي جهان مي شويم . اين بازار در دوران صفويه مركز فروش كالاهاي گران قيمت بوده است و نمايندگان شركتهاي خارجي در اين مكان داراي حجره هائي بوده اند . بازار اصفهان يكي از بزرگترين بازارهاي ايران است كه داراي قسمتهاي مختلف مي باشد و در هرقسمت كالاهاي خاصي را به فروش مي رسانند . براي مثال قسمت صنايع دستي ، طلا و نقره ، قالي ، كفش و غيره . بازديد از همه قسمتهاي بازار ساعتها به طول مي انجامد .


عمارت عالي قاپو اصفهان 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان



اين كاخ در قرن يازدهم هجري در شش طبقه احداث شده است . هر طبقه تزئينات هنري خاصي را دارا مي باشد . از قسمتهاي مهم اين كاخ ، ايوان طبقه سوم ، حوض مسي در ا“ و تالار پذيرائي همين طبقه كه با زيباترين نوع نقاشي و گچ بري تزئين شده است . تالار موسيقي طبقه ششم و تزئينات گچبري بي نظير آن و اغلب كارهاي هنري به وسيله رضا عباسي هنرمند مشهور آن دوران انجام شده است .


مسجد امام اصفهان  

 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-در جبهه جنوبي ميدان نقش جهان ـ (ميدان امام) ـ يكي از زيباترين مساجد جهان اسلام قراردارد كه به دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علي اكبر اصفهاني احداث گرديده است . در مرحله اول سردرب اصلي و جلوخان ورودي با دو مناره خارجي مسجد ساخته مي شود . درب مسجد با ورقهاي نقره و طلا تزئين گرديده و مربوط به دوره شاه صفي ، جانشين شاه عباس اول است . در داخل مسجد يك حياط اصلي و مركزي ، با چهار ايوان و دو حياط فرعي جانبي قراردارد . گنبد خانه جنوبي به صورت دو پوش اجرا گرديده و فضاي بين اين دوگنبد حدود 12 متر ارتفاع دارد . ارتفاع گنبد خارجي از كف مسجد 50 متر مي باشد . كتيبه هاي مسجد، توسط خطاطان و خوشنويسان معروف دوران صفويه مانند : عليرضا عباسي ، عبدالباقي تبريزي ، محمدصالح اصفهاني و محمدرضا امامي مزين شده است . تمام سطوح جرزها و ديوارها و گنبد و مناره ها و طاق نماهاي داخلي و خارجي مسجد از كاشيهاي هفت رنگ و مرعق پوشيده شده است . نقوش اين كاشي كاريها (گل و بوته ها) به صورت مجرد و رمزي ظاهر مي شود .




مسجد شيخ لطف اله اصفهان

 

در ضلع شرقي ميدان امام (نقش جهان) مسجدي قراردارد كه در زمان شاه عباس اول صفوي ، هنگام احداث ميدان و همراه با بناهاي اطراف آن به منظور محل عبادت و حوزه تدريس مرحوم شيخ لطف اله ، كه از علما و روحانيون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده ، ساخته شده است . ساختمان مسجد در سال 1011 هـ .ق آغاز و در سال 1028 به پايان رسيده است . اين مسجد داراي يك شبستان زيرزميني است كه كف گنبدخانه را از سطح زمين بالاتر قرارداده است . به خاطر استفاده هاي خاص علمي ـ مذهبي از اين مسجد ، نيازي به احداث حياط و مناره نبوده است . گنبد بر روي هشت طاق جناغي قرار گرفته و لبه اين طاقها با كاشيهاي پيچ به رنگ فيروزه ، تزئين يافته است .



سطوح داخلي به ويژه محراب مسحد شيخ لطف اله از شاه كارهاي بي نظير هنر كاشي كاري هفت رنگ و معرق است. در محراب دو كتيبه وجود دارد كه عبارت ذيل بر آنها نوشته شده است : عمل فقيرحقير محتاج به رحمه خدا محمد رضا بن استاد حسين بنا اصفهاني .



اين نوشته مبين آن است كه استادان و هنرمندان و سازندگان بناهاي آن زمان در مقابل قدرت جان آفرين تسليم فرود آورده و هرگز نخوت و تكبر به وجودشان راه نيافته است . 


مسجد جامع اصفهان

 

مسجد جامع اصفهان در گوشه شمال غربي ميدان قديم احداث گرديده است . مسجد اوليه دركنار روستاي قديمي ياوان و احتمالاًُ بر روي يك بناي مربوط به قبل از اسلام احداث گرديده است .



جاذبه های گردشگری اصفهان-شهر اصفهان در سال 24 هجري ، دين مبين اسلام را مي پذيرد و اولين مسجد رادر محل فعلي با ابعادي محدودتر در سال 156 هجري مي سازد . در قرن سوم هجري به علت گسترش شهر و ازدياد جمعيت ، مسجد وسيع تري بر روي مسجد اوليه پايه ريزي مي گردد . عمده ترين سبك معماري به كار رفته در مسجد مربوط به دوره سلجوقي ، به شيوه رازي است . در اين شيوه كاربرد آجر و ايجاد نماهاي آجري با طرحهاي گره در حد اعلاء مهارت و زيبائي در نماي داخلي و خارجي گنبدهاي خاكي و نظام الملك ظاهر گشته است . گچ بري محراب او لجايتو ، تزئينات كاشي كاري و خطوط بنائي و مقرنس سازي هاي مختلف ايوانها همراه با كتيبه هاي خط كوفي و ثلث ، نشانگر كوشش و علاقه هنرمندان اصفهاني در بناي اين مسجد مي باشد . مسجد جامع اصفهان را مي توان ، به حق دايره المعارف معماري و يادگارهاي با ارزش تاريخي ، فرهنگي و هنري شهر اصفهان محسوب نمود و به خاطر همين ارزشهاي نهفته اش ، حفاظت و مراقبت از آن ، از جمله وظائف ديني ، ملي و فرهنگي همگان تلقي مي گردد .  



كاخ هشت بهشت اصفهان  

 

كاخ هشت بهشت در ميان باغ بلبل ، داخل مجموعه دولتخانه دوره صفوي در زمان حكومت شاه سليمان (در نيمه دوم قرن 11 هجري قمري) ساخته شده است . موقعيت ممتاز باغ و عمارت هشت بهشت به گونه اي بوده كه ورودي هاي باغ از كليه اضلاع آن انجام مي گرفته است . در جنوب باغ هشت بهشت در زمان شاه سلطان حسين ، مجموعه مدرسه و كاروان سرا و بازارچه احداث گرديده است .



نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، به معناي هشتي يا ورودي بهشت بوده است . عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روي يك كرسي با ازاره سنگي ساخته شده و تركيب احجام و فضاهاي معماري به گونه اي ماهرانه و متناسب انجام گرفته است . در وسط ساختمان ، فضاي اصلي و مركزي قرار دارد كه در پلان به صورت هشت ضلعي است . ارتباط دو طبقه از طريق دو دستگاه راه پله انجام مي گيرد كليه سطوح ايوانهاي هشتي مركزي ، اتاقها و راهروها ، با سبكهاي متنوعي تزيئن شده است . از جمله خصوصيات منحصر به فرد اين عمارت ، حوض مرواريد و آبشار ايوان جنوبي است كه آب آن از حوض فوقاني تأمين شده است .  



پل خواجو اصفهان  

 

در قسمت شرق رودخانه زاينده رود و پل خواجو از آثار دوره صفويه در سال 1060 هجري ، مصادف با زندگي شاه عباس دوم احداث شده است . پل خواجو در طراحي قديم براي چندين منظور در نظر گرفته شده است . قسمت فوقاني براي حركت سريع و عبور كالسكه ها و چهارپايان بوده در حالي كه بخش تحتاني عمدتاً براي حركت آرام و توقف و تأمل عابرين پياده بوده است . قسمت زيرين تماماً از سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دهانه هاي عبور آب به صورت بند با تخته هاي قطور چوبي قابل كنترل بوده و با بستن كامل دهانه ها سطح آب در قسمت غربي پل بالا آمده و درياچه كوچكي را به وجود مي آورد . در سمت شرقي ، پلكانهاي سنگي انسان را تا حد تماس با آب به پائين هدايت مي كند . ضمن اينكه اين پلكانها خود محلي براي نشستن و لذت بردن از مناظر طبيعي مي باشد . در قسمت مركزي پل ، عمارت بيگلربيگي در طبقه فوقاني و در دو طرف راهروي پل براي پذيرائي و تشريفات رسمي ساخته شده است كه اطاقهاي آن در دوره هاي مختلف با نقوش رنگ طلائي تزئين گرديده است .  



سي وسه پل اصفهان

 

زماني كه اصفهان به عنوان مركز حكومت دولت صفويه انتخاب مي گردد ، جهت گسترش شهر به طرف جنوب متمايل مي شود . و عنصر مهم شهرسازي در آن طرح ، محور چهار باغ بوده كه از دروازه دولت به سوي جنوب احداث مي گردد و حدود شش كيلومتر طول آن بوده است . اين خيابان الزاماً از رودخانه عبور مي نمايد و بدين جهت معماران آن زمان، پل الهورديخان را كه به سي و سه پل معروف مي باشد بر روي زاينده رود و منطبق بر محور چهارباغ ايجاد مي نمايند . زمان احداث پل درحد فاصل سالهاي 1008 تا1011 هجري قمري بوده و طول آن سيصد متر و عرض آن 14 متر مي باشد . اين پل از معماري بسيار زيبا و متناسب برخوردار است ، نظم طولاني دهانه هاي آن ، ابهت و وقار خاصي در آن به وجود آورده است . در طرفين سطح فوقاني ، دو راهروي سرپوشيده ساخته شده كه هم در زمستان و هم در تابستان سرپناه مطمئني براي عابرين مي باشد . پل الهورديخان را مي توان نتيجه مطلوب تركيب فنون در مهندسي با هنر معماري محسوب كرد .  



كليسا و موزه وانك اصفهان

 

در قرن يازدهم هجري ، تعدادي از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلي به اصفهان منتقل گشته و در دهكده اي در جنوب غرب اصفهان سكونت داده شدند . نام آن دهكده را جلفا گذاشتند . پادشاهان صفوي براساس فراميني كه صادر كردند ، آزادي هاي مذهبي براي آنها را تضمين نمودند و اين اقليت ارامنه را مورد حمايت قراردادند . در بين ساكنان جلفا ، تجار و افرادي كه دانش فني آن دوران را دارا بودند ، وجود داشتند . با كمك و مساعدت تجار ارمني چند كليسا از جمله كليساي وانك احداث گرديد . اكنون جلفا بخشي از شهر اصفهان محسوب مي گردد . كليساي وانك يكي از زيباترين كليساهاي ايران است كه داراي آميخته اي از معماري ايراني و اروپائي مي باشد . داخل كليسا تزئينات هنري از جمله گچبري ، نقاشي و طلاكاري وجود دارد . در كنار كليسا ، موزه با ارزشي وجود دارد كه در آن تابلوهاي نفيس نقاشي ، كتب خطي و ساير اشيا نفيس هنري ديده مي شود .


آتشــگاه اصفهان

كوه آتشگاه در 7 كيلومتري غرب اصفهان در همان مسير منارجنبان قراردارد . ارتفاع اين كوه حدود 1680 متر از سطح دريا است . در زمان ساسانيان يك آتشكده در بالاي اين كوه احداث شده است . ساختمان از خشت هاي بسيار بزرگ و ضخيم ساخته شده است . جايگاه و محل روشن نگه داشتن آتش هنوز در بين خرابه هاي بالاي كوه ديده مي شود و اين بنا يكي از معدود بناهاي مربوط به دوران قبل از اسلام است .



منـارجـنـبــان اصفهان

 

منارجنبان يكي از آثار تاريخي مشهور ايران است كه در 5 كيلومتري غرب اصفهان در جاده اصفهان به نجف آباد قراردارد . ساختمان داراي يك ايوان و دو مناره است . قبر عبداله اين محمد ابن محمود يكي ازچهره هاي شاخص قرن 8 هجري در اين بنا قراردارد . احداث اين بنا همزمان با دوران حكومت ايلخانيان مغول مي باشد . اين بنا از نقطه نظر معماري ، داراي ارزش فراواني است . يكي از ويژگيهاي اين بنا اين است كه اگر يكي از مناره ها تكان داده شود ، مناره دوم و تمام ساختمان تكان و حركت بسيار محسوس دارد . ارتفاع ايوان از سطح زمين 10 متر و ارتفاع مناره ها 5/17 متر مي باشد . مسئله بسيار مهم اين است كه اين بنا را براي تكان دادن نساخته اند وتكان دادن زياد آن موجب ويراني بنا مي گردد .


مسجد حكيم اصفهان

 

مسجد حكيم اصفهان يكي از مساجد بسيار نفيس چهار ايوانه است كه در فاصله سالهاي 1051 تا1073 هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفي و شاه عباس دوم به همت طبيب حكيم محمد داوودخان ملقب به تقرب خان بر روي ويرانه هاي مسجد جامع جور جيراز بناهاي قرن چهارم هجري ساخته شده است . براساس كتيبه هاي موجود ، معمار اين بنا محمدعلي بن ستاد علي بيك اصفهاني است . آنچه مسجد حكيم را در عداد مساجد بسيار نفيس دوران صفويه قرار مي دهد ، ارزشهاي خاص معماري ، كتيبه هاي متعدد آن است كه به دست استاد محمدرضا امامي ، خوشنويس نامدار عصر صفويه تحرير شده است . از ديگر قسمتهاي ديدني اين بنا مي توان به محراب بسيار زيبايي كه با مقرنسها و كتيبه ها كه به خط ثلث بر زمينه لاجوردي تزئين يافته است اشاره كرد .


مسجد سيد اصفهان

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-مسجد سيد بزرگترين و مشهورترين مسجد اصفهان از قرن سيزدهم هجري است كه به دستور(حجت الاسلام حاج سيدباقر شفتي ) از علماي بزرگ اماميه كه در دوره سلطنت محمدشاه قاجار مي زيسته بنا شده است ، در تزئينات كاشيكاري با طرح گلدان و منظره هائي كه نمايش داده شده است . رنگ قرمز روشن نقش عمده اي دارد و اين همان رنگي است كه در مساجد ديگر دوره قاجار مانند مسجد رحيم خان و مسجد ركن الملك نيز مشاهده مي شود . آرامگاه (سيد حجه الاسلام ) كه بسيار مجلل و باشكوه بنا شده است ، در گوشه شمال شرقي صحن مسجد قرار دارد . در اين مسجد تاريخهاي متعددي از سال 1255 تا1311 هجري ديده مي شود كه كتيبه هاي آن به خط محمدباقر شريف شيرازي است . تزئينات داخل گنبد آرامگاه ، از نوع تزئينات گچبري ، آئينه كاري و طلاكاري است كه به همراه ضريح نقره و طلاكوب آن با خطوط بسيار زيبا از قسمتهاي تماشائي اين مسجد مي باشد .


گنجينه هاي هنرهاي تزئيني اصفهان

گنجينه (موزه) هنرهاي تزئيني ايران در عمارت تاريخي ، ركيب خانه قراردارد . كه در اوايل قرن 11 هـ .ق مقارن با سلطنت شاه عباس اول در ميان مجموعه بناهاي دولتخانه صفوي احداث و به عنوان محل نگهداري لوازم سواركاري و يراق آلات مركب سلطنتي مورد استفاده قرار مي گيرد . اين عمارت در دوره قاجار ، اندوني ظل السلطان حاكم اصفهان بوده و در دوره پهلوي نيز به عنوان اداره و ثبت احوال مورد استفاده قرار داشته است . اين گنجينه مشتمل بر بخشهاي مختلف خوشنويسي از قبيل آثار خطي و كتابت ، جلد سازي و نگارگري و آثار لاكي ، بافته ها و رودوزيهاي سنتي ، فلزكاري ، آثار چوبي ، سفال و آبگينه مي باشد كه يادگارهاي نفيس و ارزشمندي از دوره صفوي و قاجاريه را در بر مي گيرد .


كاروانسراي عباسي ، واحد اقامتي و پذيرائي جديد

 

در قرن يازدهم هجري كه در دوران صفويه ، در سراسر ايرذان و در نقاط بسيار حساس ، كاروانسراهاي بسيار زيبا احداث گرديد كه در نوع خود در جهان بي نظير هستند . در حقيقت مي توان گفت كاروان سراهاي مورد نظر براي توسعه گردشگري به ويژه جهانگردي تجاري مورد استفاده قرار مي گرفت و اماكن بسيار مناسبي براي اقامت و مبادله كالا به حساب مي آمدند . از قرن 12 هجري به بعد اين كاروانسراها مورد بي مهري قرار گرفتند و بسياري ازآنها نيمه ويران شدند . به دليل مكان مناسب كاروانسراها و استحكام آنها تعدادي از آنها جهت استفاده هاي مختلف بازسازي شدند . از جمله تبديل يك كاروانسرا در درون شهر اصفهان به يك هتل بي نظير و زيبا . در طي سه سال گذشته به ابتكار رياست سازمان ايرانگردي آقاي مهندس معزل الدين تعدادي از اين كاروانسراها مورد مرمت و بازسازي قرار گرفتند تا آنها را به اماكن اقامتي و پذيرائي براي گردشگران ايراني و خارجي آماده كنند . از جمله كاروانسراي عباسي در 40 كيلومتري جاده اصفهان به تهران يكي از آنهاست كه در آينده بسيار نزديك نه تنها به عنوان يك اثر تاريخي بلكه به عنوان يك واحد اقامتي و پذيرائي كه داراي فضائي بسيار زيبا سنتي و آرامش بخش مي باشد . به تأسيسات جهانگردي اصفهان اضافه مي گردد . با تداوم اين ابتكار نه تنها كاروانسراهاي عباسي از ويراني كامل نجات مي يابند بلكه به صورت تأسيسات اقامتي و پذيرائي مورد نياز در گوشه گوشه ايران ظاهر مي شود . شرحي كه در اين نقشه راهنما آمده است بسيار مختصر و تنها مورد تعدادي از آثار تاريخي و جاذبه هاي جهانگردي شهر اصفهان مي باشد . در اين شهر بيش از 2000 اثر تاريخي به ثبت رسيده وجود دارد كه امكان معرفي همه آنها امكان پذير نيست لذا از گردشگران عزيز تقاضا مي شود براي كسب اطلاعات درباره ساير آثار تاريخي و جاذبه هاي جهانگردي به دفتر اطلاع رساني سازمان گردشگري واقع در ميدان امام جنب عمارت تاريخي عالي قاپو و يا با تلفن 228491 تماس حاصل فرمائيد .


مهمانسراي عباسي ، موزه هنرهاي تزئيني دوران معاصر اصفهان



يكي از كاروانسراهاي قرن 11 هجري كه در مركز اصفهان قرار داشت به يك مهمانسراي بسيارمجلل و زيبا تبديل شده است . ضمن مرمت كاروانسرا با همان بافت اصلي و سنتي بخشهاي جديدي هم به اين كاروانسرا اضافه شده است . براي تزئين قسمتهاي مختلف اين كاروانسرا از بسياري از هنرهاي تزئيني كه طي قرون گذشته در بناهاي تاريخي اصفهان به كار گرفته شده بودند الهام گرفته شده است و با ياري صدها استاد و هنرمند ايراني كه در زمينه هنرهاي تزيئني داراي دانش و تجربه كافي بودند اين مهمانسرا به يك موزه تبديل گرديده است . قسمتهاي مختلف اين مهمانسرا به شكل زيبا و بي نظيري تزئين شده و اين مكان تنها يك مهمانسرا نيست بلكه گنجينه اي از هنرهاي تزيئني دوران معاصر است . ديدار از اين مجموعه زيبا را به گردشگران عزيز توصيه مي كنيم.



منبع:dorood-bar-iran.blogfa



 



 

 
 
جاده هاي مشهد هميشه پر از مسافران مشتاقي است که براي رسيدن به شهر طلايي عجله دارند. اما شايد بد نباشد اين بار که راهي مشهد مقدس شديد، کمي بين راه توقف کنيد و زيبايي هاي مسير را هم ببينيد. در ميانه مسير تهران ـ مشهد به شهر و استاني مي‌رسيد كه در حاشيه كوير تفتيده لوت، شب‌هاي خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافري را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت مي‌كند.

 

 

سمنان، يكي از كوچك‌ترين استان‌هاي كشورمان است و به دليل ويژگي‌هاي خاص جغرافيايي و تاريخي خود، به مجمع‌الجزايري از جاذبه‌هاي كويري و كوهستاني همراه با آثار تاريخي مثل كاروانسراها، قلعه‌ها و مسجدهاي تاريخي، بقعه‌ها و آرامگاه‌هاي بزرگان دين، هنر و فرهنگ تبديل شده است.

 
 
 

اگر به بازديد از آثار معماري و هنر دست معمارهاي سنتي دهه‌هاي گذشته هم علاقه‌مند هستيد، ديدن «دروازه ارگ» مي‌تواند شما را با يكي از زيباترين آثار هنري و معماري باقيمانده از دوره قاجار آشنا كند. اين دروازه در زمان ناصرالدين‌شاه در شمالي ارگ دولتي بوده است، در نماي جنوبي اين دروازه كه اين روز‌ها به ميداني در مركز شهر تبديل شده است، مي‌توان از ديدن كاشيكاري‌هاي پر نقش و نگار و تزئينات هفت‌رنگ لذت برد.‌‌

 
 
 

«مسجد جامع» نيز يكي ديگر از آثار تاريخي به جا مانده از دوره اسلامي است كه در قرن سوم هجري ساخته شده و داراي 3 شبستان شمالي، جنوبي و شرقي است كه در گوشه شمال شرقي مسجد، منار تاريخي آن به ارتفاع 20‌/‌31 متر ديده مي‌شود و با كتيبه زيبايي به خط كوفي تزئين شده است.

 

 
 
 

در حد فاصل مسجد و امامزاده يحيي نيز «حمام و گرمابه حضرت» قرار دارد كه در زمان تيموريان ساخته و در دوره مظفرالدين‌شاه بناي آن ترميم شده است. سر در زيباي تزئين شده به اشعار با خط خواناي نستعليق و كاشيكاري استادانه اين حمام، توجه هر هنر مند و هنردوستي را به خود جلب مي‌كند. همچنين در سال‌هاي اخير پس از بازسازي كلي، حمام به عنوان موزه مردم‌شناسي، پذيراي گردشگران و علاقه‌مندان به آثار مردمي‌شناسي شده است.

 
 
 
 

اما يكي از تفريحات و جاذبه‌هاي گردشگري‌ كه مسافران زيادي را به استان سمنان مي‌خواند، بازديد از «پارك ملي كوير» است كه به گفته سازمان محيط زيست در آن هيچ‌گونه سكونتگاه انساني، معدني و پروانه چراي دام وجود ندارد و يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي، غزال ايراني، عقاب طلايي، كفتار راه‌راه و ديگر گونه‌هاي كمياب حيوانات است.

 

 

به عنوان آخرين توصيه بازديد از «مصر» ايران را هم در اين استان از دست ندهيد؛ روستايي در دل كويري به همين نام‌ كه البته رفتن بدون راهنما و آذوقه كافي براي كسي كه با كوير آشنايي ندارد، كار خطرناكي است، چرا كه تا كيلومترها درياي شن بدون هيچ جنبنده و سكنه‌اي باعث سر درگمي مي‌شود.

 

 

منبع: جام جم


 

 



جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان

اگر دوست دارید تنها بندر اقیانوسی ایران را ببینید باید سری به استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار بزنید. این شهر در كرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری كشتی‌های اقیانوس پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. چابهار گرم‌ترین نقطه كشور در زمستان و خنك‌ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. در این شهر بهاری جاذبه‌های طبیعی بسیاری پیدا خواهید كرد و مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد.

 

 

 

معروف‌ترین گِل افشان ایران

گل‌افشان یكی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های ژئوتوریسمی است كه زمین شناسان و دوستداران طبیعت خیلی به آن علاقه دارند. اگر می‌خواهید معروف‌ترین گل‌افشان ایران را ببینید باید سری به منطقه تنگ در سیستان و بلوچستان بزنید. یعنی در 95كیلومتری غرب بندر كنارك وارد دشت كهیر می‌شوید. نرسیده به روستای تنگ این گل‌افشان را می‌بینید كه در زمینی مسطح قرار گرفته و شامل 3 تپه كوچك گل‌افشان است. مردم به زبان محلی به این پدیده «ناف دریا» یا «بولوبولو» می‌گویند. گل‌افشان چابهار منشا تكتونیكی دارد و از نوع سرد است یعنی آتشفشان در پیدایش آن نقشی نداشته است. رسوب‌گذاری سریع گل و سیال ماندن آب‌های درون آن همراه فشار وارده از پایین موجب می‌شود كه آب و گل با گاز به بیرون پرتاب شود و منظره عجیبی را رقم بزند.

 

 

 

 

فعالیت گِل‌افشان را ببینید

در بلندای این تپه‌ها، دهانه‌هایی به قطر چند‌سانتی‌متر وجود دارد كه از دهانه گل‌افشان فعال گل خاكستری به‌صورت متناوب خارج می‌شود و از دامنه‌ها پایین می‌آید. دوره تناوب این پدیده زیبا، 10 تا 15‌دقیقه است كه با لرزش خاك اتفاق می‌افتد و هنگام خروج گل صدایی شبیه شلیك هم شنیده می‌شود. این منطقه كاملا كویری است و هیچ گیاهی در آن دیده نمی‌شود؛ حتی یك بوته خار!

 

 

 

 

بیدام بخورید

درخت (لوز یا گارون زنگی) نام درختی گرمسیری با میوه‌ای به نام بیدام است كه در استان‌های ساحلی جنوب ایران می‌روید و شكوفه‌های زیبایی دارد. این میوه نخست سبزرنگ و كال است، سپس به رنگ قرمز مایل به قهو‌ه‌ای در می‌آید. حالا كه تا چابهار آمده‌اید حیف است طعم متفاوت بیدام را نچشید. بادام محلی چابهار یا بیدام شبیه بادام خودمان است. البته وقتی كه هنوز بادام پوست سبز داشته و پوستش هم شكل و رنگ میوه شبرنگ را دارد. بیدام مغز بزرگی دارد ولی لازم نیست مثل بادام آن را بشكنید و مغزش را بخورید. بیدام را باید با پوستش بخورید و كمی طعم گس داشته، هسته بزرگ لیف پوشیده آن هم مغز خوراكی دارد.

 

 

 

 

آن‌جا یك دریاچه صورتی در انتظار شماست

در 15 كیلومتری چابهار، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد كه از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زارها پیداست. در میان 2 كوه كه فاصله چندانی با هم ندارند، آب‌بندی ایجاد شده كه آب‌های سرگردان اطراف را در خود جمع كرده و به آبگیری به طول 14 كیلومتر تبدیل شده است. این دریاچه كوچك به‌دلیل رنگ خاك منطقه، صورتی به‌نظر می‌رسد و به همین دلیل به دریاچه (صورتی لیپار) معروف است. در این آبگیر زیبا انواع بوته‌ها و درختچه‌ها، منطقه‌ای بكر با اكوسیستم خاصی را به‌وجود آورده‌اند. ماهی‌های كوچك زیادی هم در آب هستند كه حتی روی قایق‌ها هم می‌پرند. برای نزدیك‌شدن به آب آن دقت كنید چون كناره‌های دریاچه حالت باتلاق گونه دارد و ممكن است شما را پایین بكشد.

 

 

 

 



كوه‌های مریخی

حدود 40 تا 50 كیلومتر بعد از چابهار به سمت بندر گواتر، كوه‌هایی در سمت چپ جاده دیده می‌شود كه به كوه‌های مینیاتوری معروف‌ هستند. كوه‌های مینیاتوری مناظری از كوه‌های كره ماه را تداعی می‌كنند و به‌دلیل شكل غیرطبیعی كه دارند بومیان منطقه به آن‌ها كوه‌های مریخی می‌گویند. رنگ این كوه‌ها بین طوسی و سفید و جنس آن زبر و آهكی است. با این‌كه كوه‌های مینیاتوری فاصله زیادی تا دریا دارد می‌توانید گوش‌ماهی‌های زیادی را آنجا پیدا كنید. فسیل‌های صدف هم در این كوه‌ها زیبایی منحصر به فردی دارند كه نشان می‌دهد این منطقه هزاران سال قبل زیر آب بوده است. شیارها و تراش‌های زیبای این كوه‌ها هیچ‌گونه پوشش گیاهی ندارد. سعی كنید صبح زود یا عصر برای دیدن كوه‌ها بروید چون سایه‌ای پیدا نمی‌شود.

 
  

منبع: زندگی ایده آل

 



30 / 11برچسب:, :: 18:29 ::  نويسنده : سایت خبری ایرانیان

 

 

حدود 70 درصد از سطح زمین را آب پوشانده است. با این حال تصور شهری شناور در آب همچنان جادویی و خیالی به نظر می‌رسد. در این شهرها اغلب قایق‌ جای خودرو را گرفته‌ و خیابان‌ها از جنس رودخانه هستند. در شهرهای شناور آهنگ زندگی آرام و دلپذیر است و ترافیکی هم اگر هست ازدحام قایق است و آب و پارو ... در این مطب نگاهی داریم به 12 شهر بزرگی که آب شریان‌های حیاتی آنان را شکل می‌دهد.



گلد‌کست در استرالیا

گلدکست از روزگاران قدیم زیستگاه بومیان استرالیا بوده ‌است. جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیاد این شهر را اکنون به یک مرکز تفریحی گران‌قیمت تبدیل کرده است.

 

 

 

بانکوک در تایلند

بازارهای شناور اطراف بانکوک، این شهر را به پرجاذبه‌ترین و مشهورترین شهر توریستی تایلند تبدیل کرده است.

 

 

 

 

 

ونیز در ایتالیا

ونیز به شهر کانال‌ها مشهور است. ونیز هم سطح دریا و دارای 118 جزیره است. بعضی از این جزایر به وسیله پل به هم متصل شده‌اند و برخی دیگر مجزا هستند.

 

 

 

سوژو در چین

این شهر حدود 2500 سال پیش بنا نهاده شد. این شهر جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد به ویژه دو کانال آبی معروف آن از جمله کانال "پینگ‌جیانگ" که قدمتی 800 ساله دارد و کانال "شانتانگ" که قدمتی 1200 ساله دارد. این کانال‌ها حکم خیابان‌های اصلی سوژو را دارند.

 

 

 



سن‌پترزبورگ در روسیه

این شهر در سال 1703 به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا 1918 پایتخت روسیه بود. سن‌پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌ است.

 

 

 

 

بندر آبردین در هنگ‌کنگ

حدود شش هزار تن در این شهر بر روی قایق‌هایی که "جانکز" نامیده می‌شود، زندگی می‌کنند. گفته شده که هر ساله توریست‌های بسیاری برای صرف غذا در رستوران‌های شناور آبردین به این شهر سفر می‌کنند.

 

 

 

 

دبی در امارات متحده عربی

دبی به تازگی توجه جهانیان را از طریق ساخت و سازهای بزرگ و عظیم از جمله جزایر مصنوعی و همینطور رویدادهای تفریحی و ورزشی هیجان‌انگیز به خود جلب کرده است.

 

 

 

آمستردام در هلند

هستهء اصلی این شهر تاریخی در قرون وسطی بوجود آمد و در قرن شانزدهم توسعه یافت. رودخانهء آمستِل از وسط آمستردام می‌گذرد و شبکهء گسترده‌ای از کانال‌ها و نهرها بخش‌های مختلف شهر قدیمی را به هم وصل می‌کنند.

 

 

 

 

بندر سری بگاوان در برونئی

سری بگاوان به بزرگترین روستای آبی جهان معروف است. گفته شده که علاوه بر راه‌های آبی حدود 19 مایل پل چوبی این منطقه را به بخش‌های دیگر این کشور متصل می‌کند.

 

 

 

آلپی کرالا در هند

گفته می‌شود که کودکان در آلپی پیش از این‌که بیاموزند راه بروند شنا کردن را می‌آموزند. حدود 500 خانواده بر روی قایق‌های خود در این منطقه زندگی می‌کنند.

 

 

 

 

نان مادول در کشور میکرونزی

نان ماندول شهری ویرانه در میانه آب‌های اقیانوس آرام است. میکرونزی از مجموعه 600 جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده‌ است. نان ماندول اگرچه سال‌هاست خاموش است ولی دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

 



 



 

 

نروژی ها اسمش را گذاشته اند «پلی به ناکجا آباد» اما روی نقشه های جغرافیایی با نام «استورزایساندت» (Storseisundet) مشخص می شود... پلی که سال هاست به عنوان ترسناک ترین پل نروژ شناخته می شود و به همین بهانه خیلی از مردم ماجراجوی دنیا را به دیدن خود می کشاند.
 
 
 


این پل بخشی از جاده ای است که به جاده اقیانوس اطلس معروف است و هنوز کسی نمی داند چرا به این شکل عجیب و احمقانه ساخته شده. اما هر چه باشد، پل استورزایساندت شما را به سرگیجه می اندازد. حتی اگر چندین متر دورتر از آن بایستید و قوس عجیب و ارتفاع بلندش را تماشا کنید، باز هم از تماشای آن وحشت به دلتان راه پیدا می کند.
 
 
نکته جالبی که درباره این پل وجود دارد این است که اگر از زوایای مختلف به آن نگاه کنید، هر بار چهره جدیدی از پل می بینید که متفاوت است. بنابراین، این پل سوژه سرگرم کننده ای برای عکاسان است که از زاویه های مختلف، شات های متفاوتی از این پل بگیرند.
 
 
 

اما محبوب ترین زاویه، زاویه ای است که از آن پل بدون انتها به نظر می رسد و جایی میان آسمان محو می شود.

 

توصیه تمام نروژی ها به توریست هایی که می خواهند روی این پل رانندگی کنند این است: «هرگز موقع رانندگی به شکل عجیب پل خیره نشوید، با دقت تمام برانید چون پل به سادگی شما را فریب می دهد و آن وقت انتهای مسیرتان به آب ختم خواهد شد!»

 
 
 
 

 
پل «استورزایساندت» طولانی ترین پل در میان 8 پل منطقه است که قرار بوده در خط افق پیش برود اما به شکل واضحی پروژه بد پیش رفته و آن چیزی که معماران دنبالش بوده اند، اتفاق نیفتاده است! این پل یک پل معلق است که 260متر طول دارد و ارتفاع آن از دریا حداکثر به 23متر می رسد.


 


 

 

 

 

گاهي بعضي از رستوران‌ها را نه به خاطر غذاهاي‌شان بلكه به خاطر محيط و ويژگي‌هاي محلي و شرايط خاص‌شان انتخاب مي‌كنيم. موارد زير رستوران‌هايي هستند كه همه مراجعان آن‌‌ها را به خاطر عجيب و غريب بودن‌شان انتخاب كرده‌اند.

 

 

«سفر بدون مزه كردن غذاهاي محلي آنجايي كه به آن سفر كرده‌ايد بي‌معني است.» اين نصيحت پدربزرگ‌هاست كه معمولا هم به آن عمل مي‌كنيم اما گاهي بعضي از رستوران‌ها را نه به خاطر غذاهاي‌شان بلكه به خاطر محيط و ويژگي‌هاي محلي و شرايط خاص‌شان انتخاب مي‌كنيم. موارد زير رستوران‌هايي هستند كه همه مراجعان آن‌‌ها را به خاطر عجيب و غريب بودن‌شان انتخاب كرده‌اند، در واقع اين فهرست «عجيب‌وغريب‌ترين» رستوران‌هاي جهان است.

 

رستوران اسكاي،‌ صوفيه،‌ بلغارستان

رستوران پرنده

وقتي شما مي‌توانيد در يك هواپيماي پارك شده در زمين شام بخوريد، شايد بتوانيد در يك ميز رفته به آسمان هم شام بخوريد. اين فرصتي است كه در رستوران اسكاي براي شما فراهم شده است؛ اين رستوران در واقع از يك ميز و 12 تا 16 صندلي تشكيل شده است؛ همه وسايل پذيرايي از شما و مهمانان‌تان روي ميز چيده مي‌شود و بعد ... بعد شما و ميز و صندلي‌ها به آسمان مي‌رويد! در واقع يك جرثقيل شما و ميزتان را بلند مي‌كند و در نتيجه شما مي‌توانيد در فاصله 50متري از زمين شام‌تان را نوش‌جان كنيد. حالا اين ايده در بسياري از نقاط جهان به كار گرفته شده است.

 

 

 

قصر يخي، كمي،‌ فنلاند

مواظب باشيد يخ نزنيد

اين رستوران دركل آدم را سرد مي‌‌كند،‌ اين رستوران كه در كنار هتلي به همين نام واقع است تقريبا هر ساله يا از اول ساخته مي‌شود يا اين‌كه مورد بازسازي و تعمير قرار مي‌گيرد زيرا با هر بار آب شدن يخ‌ها در بهار و تابستان آسيب زيادي به آن وارد مي‌شود. اين رستوران در داخل يخ درست شده است و دماي داخل آن بين 5 تا 10 درجه زير صفر است اما غذاهايي كه در آن طبخ مي‌شود گرم است و غذاها و نوشيدني‌ها شما را گرم مي‌‌كنند. معروف‌ترين غذاي اين رستوران خوراك ماهي‌هاي قطبي است.

 

 

 

 

رستوران سولو، كلرادواسپرينگ

غذاي خوشمزه داخل هواپيما

معمولا هيچ‌كس از غذاهاي هواپيماها و خطوط هوايي خوشش نمي‌آيد، يعني اين غذاها جايي در برترين غذاهاي محبوب افراد ندارد اما رستوران سولو يك استثنا در اين ميان محسوب مي‌شود زيرا اكثر كساني كه در آن غذا خورده‌اند از كيفيت غذاي آن اظهار رضايت كرده‌اند. در رستوران سولو شما در داخل يك هواپيما غذاي‌تان را صرف خواهيد كرد اما خب فرقش اين است كه اين بار هواپيمايي كه در آن غذا مي‌خوريد روي زمين پارك شده است. رستوران سولو در داخل يك هواپيماي بوئينگ kc-27 درست شده است و شما در داخل آن توسط مهمانداران خطوط هوايي پذيرايي خواهيد شد،‌ هرچند وقت يك بار هم خلبان به وسيله ميكروفن با شما صحبت خواهد كرد.

 

 

 

 

 

تري ‌هاوس رستوران، ال‌بوندرا، كاستاريكا

به ياد بچگي

يكي از تفريح‌هاي دوران بچگي‌هاي خيلي از ما بالا رفتن از درخت‌ها بود. خيلي از ماها بالاي درخت‌ها اقامتگاه يا پناهگاه يا حتي‌ خانه‌هاي كوچك مي‌ساختيم و «درخت بازي» جزو تفريحات عالي‌مان بود، حالا به ياد آن دوران خوش گذشته مي‌توانيد سري به اين رستوران بزنيد. اين رستوران در بالاي يك درخت غول‌پيكر ساخته شده و بايد با يك پله طنابي به آن برسيد. در اين رستوران و كافي‌شاپ با غذاهاي گياهي و ميوه‌هاي تازه از شما پذيرايي خواهد شد.

 

 

 

رستوران كلينيك، سنگاپور، سنگاپور

غذا خوردن در اتاق عمل

اگر عاشق فضاي بيمارستان هستيد، يا پزشك و پرستار بودن را دوست داريد حتما به اين رستوران سر بزنيد. اين رستوران در واقع بيمارستاني است كه در آن غذا سرو مي‌شود! در اين بيمارستان همه چيز به رنگ سفيد است و غذا توسط پرستارها سرو مي‌شود و سس غذا كه در داخل آمپول است توسط پزشك مربوطه (كه همان سرآشپز رستوران است) به غذا اضافه مي‌شود. سرو بعضي از غذاها در اين رستوران شما را به ياد اتاق‌هاي عمل و انجام جراحي‌هاي مهم مي‌اندازد.

 

 

 

دينيگ پود، ماتاواري،‌ تايلند

وسط پرنده‌ها غذا بخوريد

يك نوع ديگر از غذا خوردن در هوا را مي‌توانيد در تايلند تجربه كنيد. در رستوران دينيگ‌پود شما و مهمانان‌تان سوار يك اتاقك ننو مانند مي‌شويد كه ميز پذيرايي وسط آن است، بعد شما را بالا مي‌كشند و در حال معلق بودن غذاي‌‌تان را نوش‌جان خواهيد كرد. هر وقت هم كه بخواهيد سفارش جديد بدهيد شما را بالا يا پايين خواهند كرد تا خدمتكار بتواند به شما سرويس بدهد. لذت اصلي غذا خوردن در اين رستوران لذت بردن از منظره جنگلي اطراف و تماشاي حيوانات و پرنده‌هايي است كه در اطراف شما مي‌گردند.

 

 

 

 

ايتاها آندرس، مالديو،‌ مالديو

دريايي غيردريايي

اين رستوران از آن رستوران‌هايي است كه در داخل آن احساس آرامش و راحتي بي‌نظيري خواهيد كرد البته اگر از دريا و غواصي مي‌ترسيد به اين رستوران مراجعه نكنيد. اين رستوران در عمق هشت متري زير آب درست شده است و در زمان غذا خوردن كلي ماهي و موجودات دريايي ديگر در نزديك‌ترين فاصله با شما شنا خواهند كرد. كل اين رستوران با شيشه ساخته شده و جالب اين‌كه در آن هيچ غذاي دريايي سرو نمي‌شود!

 

 

 

 

خانه پو، آستين

خانه پو

اين رستوران قطعا محبوب بچه‌ شما خواهد بود، البته اگر خودتان هم به كاراكتر «پو» علاقه داريد شما هم از آن لذت خواهيد برد. اين رستوران به شكل خانه «پو»، عروسك محبوب كارتوني ساخته شده است و در آن تمام گارسون‌ها لباس‌ها و ماسك‌هاي «پو» و دوستانش را برتن ‌دارند، تمام وسايل اين رستوران هم به شكل اسباب‌بازي و وسايل موجود در مجموعه كارتون‌هاي اين كاراكتر محبوب است. مي‌گويند بچه‌‌هايي كه به اين رستوران مي‌روند دل‌شان نمي‌آيد از آن بيرون بيايند.

 

 

 

رستوران كاله اولهو، ولكانوكاله، هاوايي

در دل آتشفشان

رفتن به اين رستوران را خيلي توصيه نمي‌كنيم زيرا يك‌بار يكي از مراجعان به اين رستوران مجروح شد! اين رستوران در نزديك‌ترين فاصله به قله آتش‌فشاني كاله درست شده است، اگرچه اين آتش‌فشان غيرفعال است اما گاهي سنگ‌ و گدازه‌اي از داخل اين كوه به بيرون پرتاب مي‌شود كه يك بار سنگ كوچكي از همين گدازه‌ها به سر يكي از مراجعان برخورد و او را مجروح كرد.

 

 

 



 

 



 



 

مهجور اما رویایی/ اگر به دنبال آرامش هستید اینجا را از دست ندهید (+عکس)

 

به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.

 

حتی اگر هزاران گزارش سلامت درباره تاثیر شگفت شنیدن صدای آبشار و تماشای حرکتش بر سلامت روحی و جسمی منتشر شود، هیچکدام نمی‌تواند به اندازه رفتن تا آبشار و تجربه همجواری‌اش شما را به این یقین برساند. اگر می‌خواهید به این یقین برسید پیشنهاد ما برای نخستین تجربه‌تان آبشار لوه است.

 
 
 


به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.

 

آبشار لوه در 20 کیلومتری گالیکش و در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن برگ واقع شده است. خود روستای لوه حدود 600 نفر جمعیت دارد که ساکنان آن عمدتا از طریق کارگری امرار معاش می‌کنند.

 

همجواری آبشار با پارک جنگلی گلستان ارزش ویژه‌ای به آن بخشیده است. گالیکش آبشارهای متعددی دارد که در این میان آبشار لوه با 75 متر ارتفاع از آبشارهای دیدنی و کم نظیر استان گلستان و در روستای لوه است.

 

تبلیغات در خصوص این آبشار چندان زیاد نیست و اکثر آنهایی که راهی این روستا و آبشارش می‌شوند از طریق دوستان و آشنایان و یا بصورت اتفاقی راهی به این جنگل یافته‌اند که با توجه به زیبایی بی نظیر این آبشار به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری گلستان باشد.

 
 
 
 

برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در مسیر جاده گرگان به بجنورد برانید. فراموش نکنید که گاهی وقت‌ها راه رسیدن به هدف از خود هدف زیباست.

 

در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد سمت راست جاده تابلوی آبشار لوه پیداست. دوربین و کفش مناسب را فراموش نکنید همچنین مواظب شیب‌های تندی که به آبشار ختم می‌شود باشید.


منبع: bornanews.ir


 

 



مومیایی های تاریم مجموعه ای از چند مومیایی است که در Tarim Basin، Xinjiang امروزی در چین کشف شد. تاریخ آنها به 1900 قبل از میلاد تا 200 میلادی برمی گردد. برخی از آنها با هندو اروپایی ها که زبان Tocharian داشتند آمیزش و معاشرت کردند، اگرچه این فرضیه قطعی نیست.

 

یک تیم تحقیقاتی شباهت های ژنتیکی بین مومیایی ها پیدا کردند.

 

اکثر مومیایی ها شبیه اروپایی ها هستند و قد بلندی دارند. سن آنها 2000 سال تا 4000 سال است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:seemorgh.com

 



 

 

قلعه والی ایلام



در حال حاضر قلعه در ضلع شمالی خیابان پاسداران ایلام قرار دارد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است.

 

 

معرفی قلعه والی:



قلعه والی در زمینی به مساحت ۱۷/۴۶۸۷ متر مربع احداث گردیده‌است که از این مقدار زمین، فضای سبزی به مساحت ۴/۱۷۹۲ متر مربع در ضلع جنوبی باقی مانده‌است. قلعه نمای جنوبی و شکلی تقریباً ذوزنقه‌ای دارد این قلعه زیر بنایی برابر ۰۱/۱۴۶۶ متر مربع دارد و مساحت حیاط درونی آن برابر ۴/۱۳۶۳ متر مربع است.قلعه والی در زمان ساخت در فضایی کاملاً باز ساخته شده ولی با پیش رفت شهرنشینی اطراف آن با ساختمانهای مسکونی و اداری محصور گردید. موقعیت قلعه به نحوی است که از سمت شمال با کوچه‌ای شش متری و از سمت غرب با خیابانی هشت متری از ساختمانهای مسکونی اطراف خود جدا شده‌است. از شرق نیز با ساختمان اداری اداره کل امور اقتصاد و دارائی ایلام محصور شده شده‌است و از جنوب به خیابان پاسدارن منتهی می‌شود. در ضلع شمالی قلعه تالار (شاهنشین)زیبایی وجود دارد که ابعاد و اندازه داخلی آن بزرگتر از سایر اتاقها می‌باشد. در وسط تالار حوض کوچکی قرار دارد که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزین شده بود و در زمان بازسازی با کاشی‌های رنگی تزئین گردید. این حوض در اطراف چشمه‌ای که در آن زمان پر آب بوده ساخته شده ولی به مرور زمان این چشمه خشک و کم آب شده بود و برای اینکه حالت نمادین چشمه حفظ شود در باسازی قلعه با اجرای لوله کشی این قسمت نیز مرمت گردید تا به دست فراموشی سپرده نشود. وجود نرده‌های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای، تراس‌های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان، اورسی‌های قلعه، ستونهای دایره‌ای، سرستونهای منقوش در ایوان، قوسهای کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه چشم انداز کاملاً زیبایی به قلعه و معماری آن داده‌است.

 
 
 

تاریخچه و موقعیت :



قلعه والی یکی از بناهای فرهنگی-تاریخی عظیمی است که در ضلع شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. این بنای تاریخی که یادگاری از ادوله و زمان‌های پیشین و در نوع خود بی نظیر است. در سال ۱۳۲۶ قمری به دستور غلام رضا خان والی فیلی در محله‌ای بنام حسین آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده، احداث گردید. غلامرضاخان والی این محل و بنا را برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب کرده و آن را بر روی تپه‌ای نه چندان بلند احداث کرد و با توجه به آن، ارتفاع فعلی کف حیاط از اطراف آن محدوده ۵/۳ تا ۴ متر است.

 

در مورد تاریخچه قلعه والی چنانچه از سنگ نوشته‌ای که در تخت خان (محله‌ای در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی صالح آباد-ایلام) پیداست چنین آمده که غلام رضاخان بعد از ذکر چندین سطر از کارهای انجام شده خود می‌نویسد: امر به ساختن قلعه حسین آباد فیلی که مشهور به ده بالا است نمودم قلعه حمام و باغ به معماریت حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی در سال ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسید.
 
 
 

باز سازی قلعه:



قلعه والی در زمان جنگ تحمیلی تا حدود ۵۰٪ تخریب شد که در سال ۱۳۶۷ با همکاری سازمان میراث فرهنگی بعد از دو سال تلاش بی وقفه در سال ۱۳۶۹ بازسازی آن به اتمام رسید و در اختیار مدیریت میراث فرهنگی استان ایلام قرار گرفت و در جریان بازسازی سعی بر آن شد که معماری و سبک دیرینه آن حفظ و تغییراتی در آن داده نشود ولی با توجه به این مسئله، تغییراتی جزئی از قبیل کارگزاری تیرآهن در سقف ایوانهای قلعه، سقف خرپشته‌ها و در اجرای طاق ضربی آنها، حذف و یا اضافه کردن دیوار در اتاقها و غیره داده شد.

 

در اجرای سقف کلیه اتاقه، از ملات گچ و آجر استفاده شده و در آنها از انواع و اقسام قوسهای بار بر و غیر بار بر(تزئینی) استفاده شده‌است. اسامی این قوسها عبارتند از : قوس جناقی، قوس نیم دایره (حلالی) و قوس سه قسمتی. قوس سه قسمتی فقط جهت نما سازی استفاده شده و بار بر نیست و برای بار بری قسمت‌هایی که در آن از این نوع قوس استفاده قوسی پنهان که در دل دیوار جاسازی شده‌است استفاده گردید.کلیه این قوسها از نظر اجرایی به سبک قوس رومی اجرا شده‌اند و اطراف آنها با شکستگی در آجر ه، برجسته نشان داده شده و همراه با کاشی‌های ریز رنگی تزئین شده‌اند. قوسهایی که به این سبک(سبک رومی) اجرا شده‌اند از مقاومت بالایی در مقابل فشارهای وارده بر خوردار هستند.

 
 

قلعه والی ایلام



در اجرای پوشش سقف اتاقه، هدف بوجود آوردن سقفی تقریباً گنبدی شکل و پشت بامی تخت و یکنواخت بوده‌است برای این امر ابتدا قوس‌های جناقی بر روی پایه‌های ۷۵ سانتیمتری اجرا شد سپس برای اینکه سقف از داخل به شکل گنبدی مانند دیده شود، با استفاده از سه کنج سازی و یا طاق چشمه در اطراف قوسهای جناغی، نمای داخلی سقف به صورت گنبدی شکل اجرا شد. در قسمت بالای دیوار فاصله بین قوسها را با خورده‌های آجر و مواد سبک پر کرده و بدین ترتیب سقفی گنبدی شکل و پشت بامی تخت بوجود آمد. کلیه دیوارهای قلعه بار بر بوده که با طاق نماهایی با ابعاد یکسان و قوسی نیم دایره تزیین شده‌اند. پوشش کلیه کف اتاقها، داخل حیاط و پشت بام قلعه آجر فرش و ملات گل و آهک بوده که در بازسازی با ملات ماسه وسیمان جایگزین گردید. برای جلو گیری از نفوذ رطوبت به داخل قلعه در هنگام بازسازی بدین ترتیب اقدام شد که ابتدا لایه‌های قبلی که شامل آجر فرش و ملات کاه و گل بود برداشته شد، سپس روی بام قیر اندود شد و بر روی لایه قیر آسفالت به ضخامت سه سانتیمتر و یک لایه ایزوگام و آسفالت اجرا گردید و برای حفظ شکل پیشین قلعه بر روی آنها یک لایه آجر فرش کشیده شد.
 
 
 

ویژگی‌های معماری قلعه والی : 



اکثر اتاق‌های قلعه تبادل داخلی داشته و تودرتو بنا شده‌اند، قلعه دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً با هم قرینه بوده و با کف حیاط اختلاف ارتفاعی حدود ۸۰ سانتیمتر دارند و با چهار پله سنگی با کف اتاقها و ایوان‌ها ارتباط دارند. قلعه با سه راه پله با چرخشی ۹۰درجه به پشت بام متصل می‌شود. قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره در راس ضلع شمال شرقی و شمال غربی دارد و اطراف آن کنگره‌هایی جهت قرار گرفتن نگهبان‌ها برای دیده بانی وجود دارد. در داخل راهروها محلهایی به صورت طاق نما در دیوار احداث گردیده که محل استقرار نگهبانان بوده‌است. در راهرو مدخل ورودی ضلع شرقی، همچنین داخل اتاق شاهنشین و قسمت ورودی نگهبانی، سقف‌ها با کاشی‌های رنگی کار بندی و به وسیله گچبری‌های زیبایی تزیین شده‌اند در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود داردکه ارتفاع آنها تا زیر سقف دو متر است و روشنایی آنها به وسیله پنجره‌های مشبک آجری و رنگی از داخل حیاط تامین می‌گردد. عمده مصالح به کار رفته شده در ساختمان قلعه آجر و در مواردی از سنگ بوده‌است همانند کرسی چینی قلعه، دیوارهای حائل در ضلع جنوبی و استفاده از سنگ نما در ازاره داخل حیاط. در بازسازی قلعه در سقف‌ها و قوس ه، از ملات گچ، و در دیواره‌ها و زیر آجر فرشها از گل و آهک و در مواردی از ملات ماسه و سیمان استفاده شده‌است.

 
 

قلعه مذکور سه در ورودی در سه ضلع جنوب شرق و غرب دارد. ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار گرفته که با ۱۱ پله۲۰ سانتیمتری به داخل اتاق نگهبانی و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده بود. دیگر درهای قلعه به صورت خصوصی بوده و یا برای تردد مهمانها احداث شده‌اند که با راهروهایی سرپوشیده به داخل حیاط قلعه مرتبط می‌شوند، در منتها الیه دربها دو هشتی وجود دارد که نور تعدادی از اتاقها از آنجا تامین می‌شود این هشتی‌ها که در داخل یکی از آنها حوض کوچکی وجود دارد به هشت ضلع تقسیم می‌شوند. شکستگی در آجرها و اجرای طاق نماهایی در دیوار، اجرای انواع قوس بر سرنعل درگاه‌ها و ترئینات آجری بالای آنها زیبایی خاصی به هشتی‌ها داده‌است.

 

آینه کاری در قلعه والی ایلام



آینه کاری در سقف اتاقها معمول بوده که بقایایی از آن در یکی از اتاقهای ضلع غربی که به نحو بسیار زیبای اجرا گردیده بر جای مانده‌است. گچبری بر روی دیوارها و سقف اتاق شاهنشین به صورت نقوشی از گل و گیاه اجرا گردیده‌است. سنگ ازاره نمای بیرونی دیوار از سنگهای تراشیده شده مستطیلی شکل است که حالت برجسته نقشهای اسلیمی مختلف آن، در نمای دیوار بکار رفته شده‌است.


منبع:alamto.com


 


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • رهسپار با ولایت
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نیستان و آدرس neyestan2000.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.