درباره وبلاگ


سایت اخبار ایرانیان پایگاهی است برای کسانی که اهل علم و دانش و پژوهش و هنر هستند و این خواستگاه آنهایی است که بودن را از منظری عمیق مینگرند و وجود آدمی را در نهایت کالبدی مختصر نمی پندارند.
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 158
بازدید کل : 12929
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سایت خبری ایرانیان
مرجع اخبار و اطلاعات علمی فرهنگی مذهبی و هنری

 

 

قلعه و کاخ.های تاریخی داستان شروع زندگی بشریت، تاریخ، فرهنگ، سنت.ها و سبک زندگی شان را برای ما بازگو می.کنند. پس بیایید با هم نگاهی بیندازیم به قلعه.ها و کاخ.های سراسر جهان.

 

الحمرا

ساختمان این کاخ در دوران بازپس گیری حکومت از مسلمین توسط پادشاهان مسیحی آغاز شد. درحالیکه مسیحیان بی سواد در حال پیشرفت بودند، اسپانیا به بالاترین سطح فرهنگی که تا آن زمان داشت البته زیر نظر قوانین مسلمانان رسید. ساختار بلند احمرا، جزئیات نفس گیر، تجلیل از زندگی، آمیزه طبیعت در طراحی انسانی، همه بر این حقیقت صحه می.گذارد که بازگشت مسیحیان به اسپانیا، در طی سده.های بعد چه فاجعه.ای به بار آورد.
 
 
 

قلعه بودیام


قلعه بودیام قلعه چهارگوشی است که در شرق Sussex در انگلیس واقع شده است. این قلعه اواخر قرن 14 توسط کهنه سربازی که در جنگ.های پادشاه ادوراد سوم با فرانسه حضور داشت، ساخته شد.
 
 
 

قلعه کوکا


قلعه کوکا در قرن پانزدهم برای اسقف اعظم آلونسو د فونسکا اول ساخته شد. این قلعه یکی از بهترین قلعه.های اسپانیا نامیده می.شود. قلعه ساختاری با برج.های گردان از جنس گچ و آجرهای قرمز دارد که با یک خندق عمیق احاطه شده است. قلعه کوکا بیشتر به عنوان قلعه شناخته می.شود تا کاخ.
 
 


 

قلعه التز


قلعه التز قلعه قرون وسطا روی تپه.هایی بر فراز روی موسل بین «کوبلنز» و «ترییر» آلمان واقع شده است. این قلعه هنوز صاحبانی دارد که از همان نسل التز و مربوط به 33 نسل بعد هستند که در قرن دوازدهم همین جا زندگی می.کردند.

 
 
 


 

قلعه هونیاد


قلعه هونیاد در اصل سال 1212 به عنوان قلعه نظامی.یا دژ ساخته شد. تعداد زیادی اعتقاد دارند این قلعه دقیقا همان مکانی است که دراکولا بعد از طرد شدن در سال 1462 به مدت 7 سال در آن زندانی بود. قلعه در هیوندورا در رومانی واقع شده است.

 
 
 
 

ایزولا دی لورتو


ایزولا دی لورتو با قلعه نئوگوتیک حدود سال 900 ساخته شد. این قلعه روی جزیره island L'isola di Loreto، کوچیکترین جزیره این دریاچه ساخته شد. این جزیره در قسمت شمال مونیسولو در ایتالیا واقع شده است.
 
 
 

قلعه مالبروک


ساختن قلعه مالبروک از سال 1275 در امتداد رود نوگات شروع شد. این قلعه با آجرهای قرمز ساخته شده و بزرگ ترین قلعه آجری سبک گوتیک جهان شناخته شده است. سال 1997 هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. امروز هم قلعه و موزه گوتیک قرون وسطایی است که در شرایط خوبی هم حفظ می.شود.

 
 
 
قلعه ماتسوموتو


قلعه ماتسوموتو یکی از چهار قلعه ژاپن است در فهرست گنجینه.های ملی قرار گرفته است. بعد از Himeji-jo و Matsumoto-jo اینجا سومین قلعه مستحکم ژاپن است. این مکان سال 159 توسط «ایشیکاوا کازوماسا» و پسرش «یاسوناگا» ساخته شد.

 
 
 


مونت سنت میشل


مونت سنت میشل جزیره ای صخره ای تحت تاثیر جزر و مد است که درمرز بین نورماندی و بریتانی واقع شده است. این قلعه باشکوه یکی از اولین مکان.هایی بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 
 
 
 

قلعه لوونبورگ


قلعه لوونبورگ حدود سال 1800 به عنوان اقامتگاه کشوری برای کنت ویلهلم یازدهم ساخته شد. این قلعه عمدا طوری طراحی شده که شبیه قلعه.های قرون وسطی به نظر برسد.

 
 
 
 

قلعه Neuschwanstein


قلعه Neuschwanstein کاخ باوارایی قرم نوزدهم روی تپه ای صخره ای نزدیک «هوهنسچوانگوا» در جنوب غربی باواریا در آلمان بنا شده است. طراحی این قلعه در دکوراسیون و تزئینات بسیار عالی است؛ به خاطر سردرهای ارک دار منحنی، پنجره.های طاقدار و برج.هایی که پنجره.هایی قرمز رنگ دارند.
 
 
 

پلاسیو دا پنا


پلاسیو دا پنا یکی از باشکوه ترین کاخ.های اروپا است. این مکان بالای تپه ای و برفراز شهر سینتارای پرتغال ساخته شد.

 
 
 
 

قلعه پراگ


قلعه پراگ برترین جاذبه توریستی شهر پراگ است. اینجا بزرگترین قلعه قرن وسطی است که آمیزه ای از اروپا و پادشاهان باستانی چک در طول سالهاست.

 
 
 
 

قلعه پردجامسکی


قلعه رنسانسی پردجامسکی میان دهانه یک کوه در جنوب شرقی اسلوونی ساخته شد. این قلعه تقریبا در 11 کیلومتری پوستوژنا قرار گرفته است.

 
 
 
 

کاخ پوتالا


کاخ پوتالا در تپه قرمز لهاسا در تبت قرار گرفته است. دراصل قلعه به وسیله پادشاه سونگتسن گامپو در قرن 17 ساخته شد. کاخ پولاتو تا زمانیکه دالایی لامای چهاردهم به دهارامسالا در هند فرار کرد محل اقامت دالایی لاما بود.

 
 
 
تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ مریم محبعلی نژاد


 

 
 

کمتر کسی پیدا می شود که از جاذبه های تاریخی یزد شنیده باشد و نام طاق شاه عباسی به گوشش نخورده باشد. بنایی که شاید دیدنی ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید و یکی از جاذبه های فراموش نشدنی استان یزد که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد.

 

طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است! سدی با 60متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می کشد، بلکه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می شود.

 

برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ کیلومتری شهر طبس سفر کنید. جایی در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) که قبلا درباره اش مفصل نوشته ایم.

 
 
 


بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می کنند.

 

اگر گذارتان به طبس و روستای خرو افتاد، بعد از تماشای این سد جالب و شگفت انگیز حتما سری هم به چشمه دیدنی مرتضی علی بزنید که برگ های جدیدی برای غافلگیری شما رو خواهد کرد!

 

این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می کنند. به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!

 

دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می بینید که در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.

 

برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج كیلومتر را با پای پیاده طی کنید كه بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد. در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.
 
 
رستم زاد

بخش گردشگری تبیان


 

 
باغ پرندگان کيش، يکي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اين جزيره است. مراحل راه اندازي باغ پرندگان به وسعت 3 هکتار از سال1380 آغاز شد و هم اکنون روزانه 500 گردشگر از اين باغ ديدن مي کنند. باغ در دو قسمت جداگانه ، فضايي مناسب را براي نگهداري پرندگان فراهم کرده است. بازديدکنندگان در اولين بخش با عبور از مسيرهاي سبز و زيبا و توقف در کنار قفس ها، پرندگان مختلف را مي بينند و با مطالعه مطالب درج شده بر روي هر قفس، اطلاعات جامع و مفيدي درباره زيستگاه، نوع تغذيه و ويژگي هر پرنده به دست مي آورند.


دومين بخش محوطه اي است زيبا به مساحت حدود 2 هکتار که فضاي مناسبي را براي پرواز آزادانه پرندگان فراهم کرده است.
 
 
در اين باغ بيش از 55 گونه از پرندگان قاره هاي آسيا ، آفريقا و امريکا نگهداري مي شوند. در برکه وسط باغ/ فلامينگوها، پليکان هاي پاخاکستري و سفيد درناي تاج دار، ايبيس، قوها و انواع لک لک هاي مارابو و سدلبيلد در محيطي کاملا طبيعي، مناظر کم نظير و زيبايي را در برابر ديد گردشگران قرار مي دهد.


از ديگرگونه هايي که در باغ پرندگان کيش مشاهده مي شود، مي توان طاووس ها، انواع طوطي هاي سبز، کاسکو، کاکاتوآلبا، ماکائو، طاووسک ها، قرقاول چيني، پنگوئن هاي پاسياه، توکان و مرغ شاخ دار را نام برد.


علاوه بر پرندگان مختلف، تمساح گاندو يا پوزه کوتاه، آهو و ميمون نيز در اين باغ نگهداري مي شود.


آدرس: جزيره كيش، پارك دلفين

تلفن:۴۴۴۵۲۳۷ 0764

فاكس:۴۴۴۵۲۳۰ 0764

ساعات كار: همه روزه از ۱۸ الي ۲۰:
 
***
***
 
منبع:parsacity.com


 

***
 
***
 
***
 
***
 
 
منبع:topforum.ir


 

 

این روزها که مراسم گلابگیری بازار گردشگری قمصر و نیاسر را داغ کرده، شاید شما هم در تدارک یک سفر کوتاهی به این شهرها باشید. قبلا از جاذبه های قمصر برایتان گفتیم اما بد نیست این بار سری به نیاسر بزنید که نه تنها یکی از مراکز اصلی گلابگیری کاشان به شمار می رود، بلکه با طبیعت متفاوتی که دارد توانسته است به سرسبزترین مقصدی گردشگری کاشان تبدیل شود.

 

نیاسر، در 30 کیلومتری شمال‌غرب کاشان قرار دارد و موقعیت کوهستانی آن در ارتفاعات کرکس باعث شده که بافت پوششی و آب و هوایی متفاوتی از دیگر نقاط کاشان داشته باشد. آنقدر که لطافت هوا و سرسبزی این منطقه خیلی وقت ها نیاسر را پاتوق کاشانی هایی می کند که از گرمای بهار و تابستان به خنکای این شهر پناه می برند. اما این تنها جاذبه نیاسر نیست؛ این شهر کوچک با آثار ارزشمند تاریخی که در گوشه و کنار خود دارد، برای تاریخ دوستان هم حرف های زیادی خواهد داشت.

 

 

 



نیاسر تاریخ خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه در میان مردم مشهور شده و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید. بهره مندی این شهر از آب فراوان، آن هم در بخش های خشک و کویری کشور موهبتی بود که زندگی شهری و تاریخ و تمدن را به نیاسر آورد. تا جایی که بعدها، وقتی باستان شناسان این شهر را کند و کاو می کردند، در هر گوشه ای از نیاسر به قبرهای تاریخی می ‌رسیدند که هر کدام شکل و شمایل خاص خود را داشتند و نشان می دادند صاحبان این قبرها در دوره های مختلف و با آداب و رسوم مختلفی دفن شده اند.

 

دیدنی های نیاسر

اگر گذارتان به نیاسر افتاد می توانید سری هم به غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن بزنید. چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، باغ‌های سرسبز، کوچه های قدیمی کاهگلی، باغ و کوشک تالار و... هم از دیدنی های این شهر هستند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.

 

 

 



حمام و آسیاب آبی تاریخی نیاسر هم یادگار به جا مانده از دوران صفویان است که با شیوه های جالبی کار می کرده است. در این حمام، آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل 8 گوش زیبایی می رفت و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد. سوخت این حمام هیزم بوده و ورودی هشت ضلعی آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا می شد.

 

آسیاب آبی هم به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می‌شد به گردش در می آمد و گندم و جو را برای اهالی منطقه آسیا می کرد.

 

آتشکده نیاسر

 

آتشکده نیاسر را اردشیر بابکان ساخت و خیلی ها معتقدند که این اولین معبد و آتشکده‏اى است که سلسله ساسانى بنا کرده است.

 

 

 

معماری این آتشکده به خوبی یک گنبد ساسانى را نشان می دهد که مثل بقیه آتشکده های این عصر بر یک پایه مربعی شکل سوار است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و گچ است و به نظر می رسد که گنبد اصلی آتشکده در گذشته فرو ریخته اما بعدهاً بازسازی شد و به شکل گنبدهای دوران اسلامی فرم داده شده است.

 

چند متر پایین‌تر از این آتشکده چشمه اسکندر را می توانید ببینید که در ادامه به آبشار اسکندر ختم می شود. چشمه‌ای خنک که ماهی‌های کوچک و بزرگ سیاه‌رنگ در آن جست‌وخیز می‌کنند و گفته می‌شود یکی از دلایلی که اردشیر اول نیاسر را برای اقامتش انتخاب می‌کند، وجود همین چشمه است.

 

غار ریس

غار ریس را باید در 30 کیلومتری شمال‌غربی کاشان و در پای کوه مرتفعی ببینید. این غار یکی از غارهای مصنوعی ایران به شمار می رود که در گذشته برای انجام اعمال مذهبی ساخته شده است. عده ای از باستان شناسان عمر این غار را به دوره پارتیان نسبت می دهند و معتقدند که چون پارتیان معابد خود را در تاریکی مطلق می‌ساختند،‌ این غار هم در همان دوره به عنوان معبد ساخته شده است.

 

 



غار ریس تا مدت زیادی ناشناخته بود و برای همین در هیچ یک از متون و اسناد تاریخی و قدیمی به آن اشاره ای نشده است با این حال اگر این غار را از نزدیک ببینید، تایید می کنید که یک شاهکار باشکوه در دل کوه های کرکس است که بدون تماشای آن سفرتان ناقص می ماند! البته باید بدانید که داخل این غار مسیر خطرناک و پیچ در پیچی است که طی کردن آن بدون راهنما ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

 

 

منبع:tebyan.net



 

 

این روزها که مراسم گلابگیری بازار گردشگری قمصر و نیاسر را داغ کرده، شاید شما هم در تدارک یک سفر کوتاهی به این شهرها باشید. قبلا از جاذبه های قمصر برایتان گفتیم اما بد نیست این بار سری به نیاسر بزنید که نه تنها یکی از مراکز اصلی گلابگیری کاشان به شمار می رود، بلکه با طبیعت متفاوتی که دارد توانسته است به سرسبزترین مقصدی گردشگری کاشان تبدیل شود.

 

نیاسر، در 30 کیلومتری شمال‌غرب کاشان قرار دارد و موقعیت کوهستانی آن در ارتفاعات کرکس باعث شده که بافت پوششی و آب و هوایی متفاوتی از دیگر نقاط کاشان داشته باشد. آنقدر که لطافت هوا و سرسبزی این منطقه خیلی وقت ها نیاسر را پاتوق کاشانی هایی می کند که از گرمای بهار و تابستان به خنکای این شهر پناه می برند. اما این تنها جاذبه نیاسر نیست؛ این شهر کوچک با آثار ارزشمند تاریخی که در گوشه و کنار خود دارد، برای تاریخ دوستان هم حرف های زیادی خواهد داشت.

 

 

 



نیاسر تاریخ خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه در میان مردم مشهور شده و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید. بهره مندی این شهر از آب فراوان، آن هم در بخش های خشک و کویری کشور موهبتی بود که زندگی شهری و تاریخ و تمدن را به نیاسر آورد. تا جایی که بعدها، وقتی باستان شناسان این شهر را کند و کاو می کردند، در هر گوشه ای از نیاسر به قبرهای تاریخی می ‌رسیدند که هر کدام شکل و شمایل خاص خود را داشتند و نشان می دادند صاحبان این قبرها در دوره های مختلف و با آداب و رسوم مختلفی دفن شده اند.

 

دیدنی های نیاسر

اگر گذارتان به نیاسر افتاد می توانید سری هم به غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن بزنید. چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، باغ‌های سرسبز، کوچه های قدیمی کاهگلی، باغ و کوشک تالار و... هم از دیدنی های این شهر هستند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.

 

 

 



حمام و آسیاب آبی تاریخی نیاسر هم یادگار به جا مانده از دوران صفویان است که با شیوه های جالبی کار می کرده است. در این حمام، آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل 8 گوش زیبایی می رفت و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد. سوخت این حمام هیزم بوده و ورودی هشت ضلعی آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا می شد.

 

آسیاب آبی هم به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می‌شد به گردش در می آمد و گندم و جو را برای اهالی منطقه آسیا می کرد.

 

آتشکده نیاسر

 

آتشکده نیاسر را اردشیر بابکان ساخت و خیلی ها معتقدند که این اولین معبد و آتشکده‏اى است که سلسله ساسانى بنا کرده است.

 

 

 

معماری این آتشکده به خوبی یک گنبد ساسانى را نشان می دهد که مثل بقیه آتشکده های این عصر بر یک پایه مربعی شکل سوار است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و گچ است و به نظر می رسد که گنبد اصلی آتشکده در گذشته فرو ریخته اما بعدهاً بازسازی شد و به شکل گنبدهای دوران اسلامی فرم داده شده است.

 

چند متر پایین‌تر از این آتشکده چشمه اسکندر را می توانید ببینید که در ادامه به آبشار اسکندر ختم می شود. چشمه‌ای خنک که ماهی‌های کوچک و بزرگ سیاه‌رنگ در آن جست‌وخیز می‌کنند و گفته می‌شود یکی از دلایلی که اردشیر اول نیاسر را برای اقامتش انتخاب می‌کند، وجود همین چشمه است.

 

غار ریس

غار ریس را باید در 30 کیلومتری شمال‌غربی کاشان و در پای کوه مرتفعی ببینید. این غار یکی از غارهای مصنوعی ایران به شمار می رود که در گذشته برای انجام اعمال مذهبی ساخته شده است. عده ای از باستان شناسان عمر این غار را به دوره پارتیان نسبت می دهند و معتقدند که چون پارتیان معابد خود را در تاریکی مطلق می‌ساختند،‌ این غار هم در همان دوره به عنوان معبد ساخته شده است.

 

 



غار ریس تا مدت زیادی ناشناخته بود و برای همین در هیچ یک از متون و اسناد تاریخی و قدیمی به آن اشاره ای نشده است با این حال اگر این غار را از نزدیک ببینید، تایید می کنید که یک شاهکار باشکوه در دل کوه های کرکس است که بدون تماشای آن سفرتان ناقص می ماند! البته باید بدانید که داخل این غار مسیر خطرناک و پیچ در پیچی است که طی کردن آن بدون راهنما ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

 

 

منبع:tebyan.net



 



. منطقه ای که شاید هیچ گوشه از ایران به اندازه آن محل تجمع شاهکارهای تاریخی ایران نبوده است. با این حال، دشت مرودشت جاذبه های دیگری هم دارد که زیر سایه بزرگ این آثار تاریخی پنهان شده اند. غار اشکفت یکی از همین جاذبه هاست که عمر آن به دوره پارینه سنگی می رسد و برای دیدن آن باید سری به استان فارس بزنید.
 
 
 

غار «اشکفت گاوی» در دامنه شمالی کوه سبز و در فاصله پنج کیلومتری جنوب غرب شهرستان مرودشت در استان فارس قرارگرفته است. یعنی درست رو به روی روستای دهویه رونیز علیا. دهانه غار در سایه درختان کهنه بنه و سرو کوهی پنهان شده و با شیب تندی به کف غار منتهی می شود. ارتفاع این غار از سطح دشت حدود 30 متر است و دهانه آن به سمت رودخانه کر و در فاصله 100متری آن قرار دارد.

 

 

این غار اولین بار در سال 1969 میلادی (1348خورشیدی) توسط ویلیام سامنر و در طرح «بررسی باستان شناختی حوزه رودخانه کر» شناسایی و در سال 1978میلادی (1357خورشیدی) توسط مایکل روزنبرگ کاوش شد. از این غار یافته های باستانی متنوعی به دست آمده که می توان به تدفین انسانی متعلق به انسان هوشمند (هوموساپینس)، ابزارهای سنگی و ابزار استخوانی اشاره کرد.

 
 
 
 

آزمایش کربن 14 انجام گرفته بر یافته های به دست آمده از غار، تقسیم بندی فرهنگی و گاه نگاری غار را به دوره های پارینه سنگی بالایی و میانی نسبت می دهد که تاریخ آن بین سال های 27 هزار تا 16 هزار سال پیش را نشان می دهد.

 

اگر کذارتان به غار اشکفت گاوی بیفتد، می توانید ستون های مخروطی شکل آن را ببینید که از آب چکها به وجود آمده و در سقف غار آویزان شده اند. همان چیزی که زمین شناسان به آن استالاکتی می گویند. علاوه بر این، ستون هایی به همین شکل هم در کف غار دیده می شوند که اشکال جالبی را به وجود آورده اند.

 

اشکفت گاوی در تابستان هوای خنک و لطیفی دارد و خمره بزرگ و زیبای این غار که اب خنک و گوارایی در آن جمع است، می تواند جذاب ترین صحنه ای باشد که در آن خواهید دید. این خمره درست در انتهای غار قرار گرفته که محل ریزش آب از سقف بر روی ستونی آهکی است.

 

با این حال این روزها اگر سری به غار اشکفت بزنید می بینید که دستگاه های سنگ شکن در اطراف غار مشغول استخراج سنگ هستند و به علت مشخص نبودن حریم این غار هرلحظه به بدنه اشکفت گاوی نزدیک تر می شوند که این مساله نگرانی زیادی را در دوستداران میراث فرهنگی به وجود آورده است.


بخش گردشگری تبیان


 

 

همیشه گفته‌اند كه سفر انسان را پخته می‌كند. اما برخی سفرها برای انسان‌ها، فاجعه آفرین است. از همین رو اماكن، مناطق و شهرهایی هستند كه توصیه می‌شود انسانها كمتر به آنجا سفر كنند. پایگاه اینترنتی اربان تایتان فهرست ده شهر بسیار خطرناك جهان از نظر امنیتی را كه در آنها گلوله‌های واقعی از هر سو سرگردان هستند، به شرح زیر منتشر كرده است.

 



1) شهر كیپ تاون در آفریقای جنوبی



در این شهر جرم و جنایت، سرقت، قتل، تجاوز به عنف، آدم ربایی در بالاترین حد قرار دارد و گردشگران خارجی تامین جانی ندارند.

 
 
 
2) شهر كراچی در پاكستان



این شهر نیز یكی از خطرناك ترین شهرها در آسیا به حساب می‌آید. خطرهایی كه در این شهر وجود دارد شامل عملیات تروریستی، شورش و قتل است.

 
 
 
3) شهر دیترویت آمریكا



این شهر به شهر موتورسیكلت‌ها معروف است. این شهر نیز خطرناك ترین شهر در آمریكا شناخته شده است.

 
 
 
 
4) بغداد در عراق



این شهر از وقتی كه آمریكا عراق را اشغال كرده ناامن شده است. به طوری كه از سال 2003 تاكنون بیش از 65 هزار نفر از شهروندان غیر نظامی آن در عملیات تروریستی كشته شده‌اند.

 
 
 
5) گروزنی در جمهوری چچن روسیه



این شهر نیز فاسدترین شهر در روسیه شناخته شده است كه در آن قاچاق مواد مخدر، روسپیگری، آدم ربایی در بیشترین حد خود وجود دارد.

 
 
 
 

6) موگادیشو در سومالی



ناامنی موگادیشو به علت سالها جنگ داخلی بوده است. تاكنون 500 هزار نفر از جمعیت این شهر كه نیمی از جمعیت آن به حساب می‌آید از آن فرار كرده‌اند.

 
 
 
7) سیوداد خوارز در مكزیك



ناامنی این شهر نیز به علت وجود گروههای تبهكار و فعال در قاچاق مواد مخدر است.

 
 
 
8)كاراكاس در ونزوئلا

 

ناامنی این شهر نیز به علت فعالیت كارتل‌های مواد مخدر است. تنها در سال 2008 بیش از 500 نفر در درگیری‌های قاچاقچیان كشته شدند.
 
 
9) نئواورلئان در آمریكا



ناامنی این شهر به علت قتل‌های زیادی است كه در آن رخ می‌دهد.

 

 
 
 
10) ریو دو ژانیرو در برزیل



هر چند این شهر یكی از زیباترین شهرهای جهان است اما خشونت و ناامنی در آن بیداد می‌كند.

 
 


 

 

 

برداشتن مسواک و حوله و مدارک شناسایی در هر سفری لازم است اما تنها با این سه قلم وسیله نمی شود به یک سفر کاری رفت. همان طور که پوشیدن لباس رسمی و به همراه بردن یک چمدان بزرگ برای یک سفر ماجراجویانه مثل غار نوردی کار عاقلانه ای نیست، رفتن به سفر کاری هم برای خودش لوازمی دارد. رعایت این نکته ها به شما یاد می دهد که چطور قبل از رفتن به سفر آماده بشوید تا هم در انجام ماموریتتان موفق باشید و هم در نبود شما خانواده و همکارانتان با مشکلی مواجه نشوند:

 

قبل از این‌که عازم شوید

 

1- کارهایتان را در مبدأ سر و سامان دهید؛ قرارهایتان را نهایی کنید، مدارکی را که احتیاج دارید مرتب کنید، از رزرو قطعی محل اقامت‌تان مطمئن باشید؛ اگر لازم است کاری را به کسی بسپارید این کار را بکنید که هم وقفه‌ای در انجام کارها رخ ندهد و هم وقتی به دفتر خودتان برمی‌گردید با کوهی از کارهای انجام‌نشده مواجه نشوید. حتماً یکی از همکاران و یا اعضای فامیل را (که می بایست صد در صد مورد اطمینان شما باشند) در جریان حساب‌های مالی خود قرار دهید.

 

2- با این‌که خانواده شما از موفقیت‌تان خوشحال خواهند شد ولی یادتان باشد آن‌ها دوست دارند شما را در کنارشان داشته باشند. اگر سفرهای کاری شما زیاد است، مطمئن باشید که وقت کافی برای بودن کنار آن‌ها دارید؛ اگر فرزند دارید باید بیشتر به او توجه کنید.

 

3- مدارک مهم کاری را که باید همراه داشته باشید، لازم نیست حتماً چند تا کپی کاغذی بگیرید و کیف دستی‌تان را سنگین کنید؛ می‌توانید همه را روی یکFlash Memory کوچک ذخیره کنید؛ اگر به پرینت کاغذی نیازی بود به هر حال همه‌جا یک دستگاه کپی هست.

 

4- نسبت به تعطیلات کاری مقصد آگاهی داشته باشید. این اطلاعات را می‌توانید از افرادی که با آن‌ها در کشور مقصد کار می‌کنید، بگیرید.

 

5- یک ابزارهایی را خوب است که همراه داشته باشید، مثل Hard Disk برای ذخیره‌ی اسناد و مدارکی که قرار است جابه‌جا کنید؛ Flash Memory هم در حجم کوچک‌تر همان کار هارددیسک‌ها را برایتان انجام می‌دهد؛ شارژر وسایل الکترونیکی؛ باتری اضافه برای موبایل یا وسایل الکترونیکی دیگری که همراه دارید.

 

وقت بسیار زیادی در فرودگاه‌ها صرف منتظر شدن جهت دریافت چمدان از قسمت بار می‌شود. بنابراین اگر سفر کاری زیاد می‌روید در صورت امکان از ساک‌های چرخ‌دار (TROLLEY) با سایز مناسب جهت بردن با خود به داخل هواپیما استفاده کنید. استاندارد سایز این ساک‌ها معمولاً در وبسایت‌ها و دفاتر شرکت هواپیمائی شرح داده شده است.

 

6- به غیر از ابزار الکترونیکی، توی کیف‌تان دستمال کاغذی و چسب زخم حتماً بگذارید. اگر چه وقتی سفر کاری می‌روید، زیاد جنب و جوش ندارید و احتمال این‌که آسیب ببینید تقریباً صفر در صد است ولی به هر حال گاهی کاغذ هم دست را می‌خراشد!

 

7- خوب است یک لیست از برنامه‌هایی که قرار است در کشور مقصد داشته باشید، تهیه کنید. اصطلاحاً به آن چک‌لیست می‌گویند. چک‌لیست به شما کمک می‌کند کارهایتان را به ترتیب دنبال کنید و چیزی هم از قلم نیفتد؛ این باعث می‌شود ذهن آرام‌تری داشته باشید.

 

8- وقتی به قصد کار سفر می‌کنید، استرس بیشتری دارید. قرار نیست بروید چند روزی را خوش بگذرانید و برگردید، ممکن است تمام حرفه و شغل‌تان به این سفر وابسته باشد. سعی کنید با تمرکز ذهنی و مرتب نگه‌داشتن همه چیز، مراقب اعصاب‌تان باشید. هر چه استرس‌تان کم‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید اوضاع را کنترل کنید و اتفاقات را آن‌طور که می‌خواهید پیش ببرید.

 

9- از اختلاف زمانی خودتان با کشور مقصد آگاهی داشته باشید. سعی کنید یکی دو روز قبل از سفر، خواب‌تان را با ساعت مقصد مرتب کنید که خیلی با مشکل کم‌خوابی و خستگی مواجه نشوید. از توی هواپیما ساعت‌تان را به وقت محلی مقصد تنظیم کنید، هر چه زودتر به شرایط محلی مقصد عادت کنید، سفر راحت‌تری خواهید داشت.

 

10- سعی کنید پروازهای مستقیم را انتخاب کنید؛ چون معطل‌شدن توی فرودگاه بعضی وقت‌ها سخت‌تر و خسته‌کننده‌تر از پرواز طولانی‌مدت است. به هر حال که باید این راه را بروید، این‌طوری با پرواز مستقیم پول کم‌تری هم می‌پردازید.

 

پس از رسیدن به مقصد



11- بهتر است ساعت پروازی را انتخاب کنید که مطمئن باشید شب به مقصد نمی‌رسید. در روشنی روز، امکان بیشتری برای دیدن خیابان‌ها و پیداکردن آدرس دارید. گاهی وقت‌ها تاکسی هم در شب سخت‌تر پیدا می‌کنید. به هیچ‌وجه سوار ماشین‌هایی که آرم Taxi ندارند، نشوید. شاید هزینه‌ی کم‌تری پرداخت کنید ولی احتمال این‌که مورد سرقت قرار بگیرید یا هر اتفاق ناگوار دیگری، کم نیست.

 

12- اگر از وضع خیابان‌ها و ترافیک آن شهر اطلاع زیادی ندارید، سعی کنید نزدیک به جاهایی که کار دارید و قرار است بیشتر رفت و آمد کنید، هتل بگیرید. علاوه بر این‌که در هزینه‌ی حمل و نقل‌تان صرفه‌جویی کرده‌اید، استرس دیر رسیدن به قرارهایتان را هم نخواهید داشت.

 

13- اگر سفر کاری زیاد می‌روید، بهتر است عادت بیدار شدن با ساعت زنگ‌دار اتاق خوابتان را فراموش کنید. خودتان را با زنگ ساعت موبایلتان برای بیدارشدن یا هشدار زمان‌های خاص وفق دهید.

 

14- شما قرار است با مردم این کشور کار کنید و داد و ستد داشته باشید، پس باید بیشتر مواظب رعایت قوانین و احترام به شخصیت‌های مهم سرزمین میزبان‌تان باشید.

 

15- ممکن است به خاطر اختلاف زمان و یا فشار زیاد کارهایتان، نتوانید در وقت معینی غذا بخورید؛ بد نیست یکی دو تا شکلات همراهتان باشد. شکلات هم استرس شما را کاهش می‌دهد و هم می‌تواند کمی بیشتر جلوی گرسنه شدنتان را بگیرد.

 

16- اگر رژیم غذایی خاصی دارید، حتماً به انتخاب غذاهایی که می‌خورید دقت کنید. میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. ورزش‌کردن کمک می‌کند بدن شما خیلی راحت با شرایط آب‌وهوایی و زمان‌های استراحت متفاوت کنار بیاید؛ با ورزش و غذای مناسب مراقب سلامتی خود باشید. این همه راه را برای انجام کارهای مهم آمده‌اید و بدترین چیز این است که توی این موقعیت مریض شوید.

 

17- وقتی سفر کاری می‌روید، تمام روز را به احتمال زیاد گرفتارید و برای این که کمی هم خوش بگذرانید ممکن است تفریحات شبانه را انتخاب کنید. بهتر است مراقب خواب و سلامت‌تان باشید؛

 

18- با افرادی که کار می‌کنید، رابطه‌ی جدی و حرفه‌ای برقرار کنید؛ برای اعتبار شغلی شما مناسب نیست که از آن‌ها سوال کنید کجا بهتر است غذا بخورید یا کجاها بیشتر بهتان خوش می‌گذرد؛ برای جواب این‌طور سوالات قسمت اطلاعات هتل هم می‌تواند جواب‌های خوبی به شما بدهد.

 

19- احتمالاً زمان زیادی نداشتید که توی بازارها بچرخید و سوغاتی بخرید. این‌جور مواقع بد نیست سری به فروشگاه‌های دور و بر هتل یا داخل فرودگاه بزنید. شاید گزینه‌های زیادی برای انتخاب نداشته باشید ولی بهتر از این است که با دست خالی برگردید؛ سعی کنید نبودنتان را یک‌جوری جبران کنید.

 

20- وقتی برمی‌گردید احتمالاً باز هم با مشکل اختلاف زمان و خستگی راه مواجه هستید، کمی به خودتان زمان بدهید و بعد با انرژی بیشتر و ذهن منظم‌تر به حساب کارها برسید.

 

 



 

 

 

مبتکر ایرانی در راستای آماده سازی شهر لندن برای آغاز مسابقات المپیک، سطلهای زباله هوشمند ابداعی خود را در سطح شهر لندن نصب کرده که علاوه بر قابلیت جداسازی زباله ها و نمایش اطلاعات سودمند به توریستها، ضد بمب است.

 

 

صنعت تولید سطل زباله طی چند دهه گذشته صنعت مورد توجهی نبوده که نوآوری های چندانی در آن رخ دهد، کاوه معماری، مبتکر ایرانی و مدیر شرکتی به نام Renew می گوید به جز چند استثنا، سطلهای زباله هنوز در حد جعبه ای فلزی که بر روی آن حفره ای بزرگ قرار دارد، باقی مانده اند.

 

اما شرکت "معماری" این شرایط را تغییر داده است، این شرکت به تازگی بیش از 25 سیستم هوشمند را در پیاده روهای لندن نصب کرده است. هدف از نصب این سطلهای هوشمند علاوه بر کاهش آلودگی محیطی و بالا بردن میزان بازیافت زباله ها، افزایش امنیت جمعی در شهر لندن به ویژه در دوران برگزاری بازی های المپیک است.

 

کاوه معماری مبتکر ایرانی که شرکت Renew را بنا گذاشته است، می گوید این سطل تنها گزینه ای برای رفع مشکل بازیافت زباله نیست، درست است این سیستم به سبزتر شدن و ایمن تر شدن کمک می کند، اما دیگر کارایی های آن را نیز باید در نظر گرفت.

 

بر اساس گزارش گاردین، هریک از این سطلها دریچه ای برای بازیافت کاغذ، دو نمایشگر بزرگ LCD و قابلیت وای-فای برخوردارند.

 

این به آن معنی است که سطلهای زباله می توانند حجم وسیعی از اطلاعات جدید را در زمان حقیقی به نمایش درآورند، اطلاعاتی از قبیل برنامه جدید و زمانبندی رفت و آمد سیستم حمل و نقل عمومی، تعداد دوچرخه های موجود در ایستگاه های دوچرخه محل، تیترهای خبری و اخبار اقتصادی و همچنین تبلیغات بر روی نمایشگرهای این سطلهای هوشمند به نمایش در خواهند آمد.

 

این سطلهای زباله به علاوه از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردارند و برای اطمینان از این استحکام در بیابانهای نیومکزیکو تستهایی بر روی آنها انجام شده تا ضد بمب بودن آنها به اثبات برسد.

 

وجود چنین سطلهایی در شهری که پیش از این نیز در آن از قوطی های فلزی برای پنهان کردن بمبها استفاده شده، بسیار حیاتی است.

 

در شرایط اضطراری مانند حملات تروریستی، فجایع طبیعی و دیگر خطرهایی که ممکن است امنیت جمعی را تهدید کند، نمایشگرهای موجود بر روی این سطلهای زباله به عنوان سیستم اضطراری ارسال اخبار و پیامها استفاده خواهد شد.

 

در واقع به اعتقاد معماری این سطلها شبکه های ارتباطاتی اضافه ای در سطح شهر هستند که می توانند اطلاعاتی مانند گره های ترافیکی، تاخیر قطارها و یا حتی موارد اضطراری که پلیس آنها را اعلام می کند را به نمایش بگذارند.

 

در صورتی که شبکه تلفن مختل شود، این نمایشگرها می توانند اطلاعات به روزی را در اختیار ساکنان شهر قرار دهد و این احتمال نیز وجود دارد که سطلها در آینده بتوانند از طریق وای-فای با دیگر تجهیزات موبایل ارتباط برقرار کرده و یا خود به عنوان نقطه اصلی وای-فای مورد استفاده قرار گیرند.

 

مقامات لندن در حال حاضر قراردادی 21 ساله را با شرکت Renew به امضا رسانده و در نظر دارند تا پیش از آغاز بازی های المپیک 2012 در حدود 100 سطل زباله هوشمند را در سطح شهر نصب کنند.

 

قیمت هر یک از این سطلها 40 هزار دلار است زیرا مواد سازنده آن نوعی پلاستیک است که استحکام آن چهار برابر بیشتر از فولاد است، نصب هر یک از این سطلها 7 هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت.

 

بر اساس گزارش رویترز، تا کنون مقامات شهر منهتن برای نصب این سطلها در برابر بازار بورس نیویورک با معماری مذاکره کرده اند و کشورهای ژاپن و سنگاپور نیز برای استفاده از این فناوری جدید اشتیاق زیادی نشان داده اند.



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • رهسپار با ولایت
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نیستان و آدرس neyestan2000.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.