درباره وبلاگ


سایت اخبار ایرانیان پایگاهی است برای کسانی که اهل علم و دانش و پژوهش و هنر هستند و این خواستگاه آنهایی است که بودن را از منظری عمیق مینگرند و وجود آدمی را در نهایت کالبدی مختصر نمی پندارند.
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1017
بازدید کل : 13945
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سایت خبری ایرانیان
مرجع اخبار و اطلاعات علمی فرهنگی مذهبی و هنری

 

 

نروژی ها اسمش را گذاشته اند «پلی به ناکجا آباد» اما روی نقشه های جغرافیایی با نام «استورزایساندت» (Storseisundet) مشخص می شود... پلی که سال هاست به عنوان ترسناک ترین پل نروژ شناخته می شود و به همین بهانه خیلی از مردم ماجراجوی دنیا را به دیدن خود می کشاند.
 
 
 


این پل بخشی از جاده ای است که به جاده اقیانوس اطلس معروف است و هنوز کسی نمی داند چرا به این شکل عجیب و احمقانه ساخته شده. اما هر چه باشد، پل استورزایساندت شما را به سرگیجه می اندازد. حتی اگر چندین متر دورتر از آن بایستید و قوس عجیب و ارتفاع بلندش را تماشا کنید، باز هم از تماشای آن وحشت به دلتان راه پیدا می کند.
 
 
نکته جالبی که درباره این پل وجود دارد این است که اگر از زوایای مختلف به آن نگاه کنید، هر بار چهره جدیدی از پل می بینید که متفاوت است. بنابراین، این پل سوژه سرگرم کننده ای برای عکاسان است که از زاویه های مختلف، شات های متفاوتی از این پل بگیرند.
 
 
 

اما محبوب ترین زاویه، زاویه ای است که از آن پل بدون انتها به نظر می رسد و جایی میان آسمان محو می شود.

 

توصیه تمام نروژی ها به توریست هایی که می خواهند روی این پل رانندگی کنند این است: «هرگز موقع رانندگی به شکل عجیب پل خیره نشوید، با دقت تمام برانید چون پل به سادگی شما را فریب می دهد و آن وقت انتهای مسیرتان به آب ختم خواهد شد!»

 
 
 
 

 
پل «استورزایساندت» طولانی ترین پل در میان 8 پل منطقه است که قرار بوده در خط افق پیش برود اما به شکل واضحی پروژه بد پیش رفته و آن چیزی که معماران دنبالش بوده اند، اتفاق نیفتاده است! این پل یک پل معلق است که 260متر طول دارد و ارتفاع آن از دریا حداکثر به 23متر می رسد.


 


 

 

 

 

گاهي بعضي از رستوران‌ها را نه به خاطر غذاهاي‌شان بلكه به خاطر محيط و ويژگي‌هاي محلي و شرايط خاص‌شان انتخاب مي‌كنيم. موارد زير رستوران‌هايي هستند كه همه مراجعان آن‌‌ها را به خاطر عجيب و غريب بودن‌شان انتخاب كرده‌اند.

 

 

«سفر بدون مزه كردن غذاهاي محلي آنجايي كه به آن سفر كرده‌ايد بي‌معني است.» اين نصيحت پدربزرگ‌هاست كه معمولا هم به آن عمل مي‌كنيم اما گاهي بعضي از رستوران‌ها را نه به خاطر غذاهاي‌شان بلكه به خاطر محيط و ويژگي‌هاي محلي و شرايط خاص‌شان انتخاب مي‌كنيم. موارد زير رستوران‌هايي هستند كه همه مراجعان آن‌‌ها را به خاطر عجيب و غريب بودن‌شان انتخاب كرده‌اند، در واقع اين فهرست «عجيب‌وغريب‌ترين» رستوران‌هاي جهان است.

 

رستوران اسكاي،‌ صوفيه،‌ بلغارستان

رستوران پرنده

وقتي شما مي‌توانيد در يك هواپيماي پارك شده در زمين شام بخوريد، شايد بتوانيد در يك ميز رفته به آسمان هم شام بخوريد. اين فرصتي است كه در رستوران اسكاي براي شما فراهم شده است؛ اين رستوران در واقع از يك ميز و 12 تا 16 صندلي تشكيل شده است؛ همه وسايل پذيرايي از شما و مهمانان‌تان روي ميز چيده مي‌شود و بعد ... بعد شما و ميز و صندلي‌ها به آسمان مي‌رويد! در واقع يك جرثقيل شما و ميزتان را بلند مي‌كند و در نتيجه شما مي‌توانيد در فاصله 50متري از زمين شام‌تان را نوش‌جان كنيد. حالا اين ايده در بسياري از نقاط جهان به كار گرفته شده است.

 

 

 

قصر يخي، كمي،‌ فنلاند

مواظب باشيد يخ نزنيد

اين رستوران دركل آدم را سرد مي‌‌كند،‌ اين رستوران كه در كنار هتلي به همين نام واقع است تقريبا هر ساله يا از اول ساخته مي‌شود يا اين‌كه مورد بازسازي و تعمير قرار مي‌گيرد زيرا با هر بار آب شدن يخ‌ها در بهار و تابستان آسيب زيادي به آن وارد مي‌شود. اين رستوران در داخل يخ درست شده است و دماي داخل آن بين 5 تا 10 درجه زير صفر است اما غذاهايي كه در آن طبخ مي‌شود گرم است و غذاها و نوشيدني‌ها شما را گرم مي‌‌كنند. معروف‌ترين غذاي اين رستوران خوراك ماهي‌هاي قطبي است.

 

 

 

 

رستوران سولو، كلرادواسپرينگ

غذاي خوشمزه داخل هواپيما

معمولا هيچ‌كس از غذاهاي هواپيماها و خطوط هوايي خوشش نمي‌آيد، يعني اين غذاها جايي در برترين غذاهاي محبوب افراد ندارد اما رستوران سولو يك استثنا در اين ميان محسوب مي‌شود زيرا اكثر كساني كه در آن غذا خورده‌اند از كيفيت غذاي آن اظهار رضايت كرده‌اند. در رستوران سولو شما در داخل يك هواپيما غذاي‌تان را صرف خواهيد كرد اما خب فرقش اين است كه اين بار هواپيمايي كه در آن غذا مي‌خوريد روي زمين پارك شده است. رستوران سولو در داخل يك هواپيماي بوئينگ kc-27 درست شده است و شما در داخل آن توسط مهمانداران خطوط هوايي پذيرايي خواهيد شد،‌ هرچند وقت يك بار هم خلبان به وسيله ميكروفن با شما صحبت خواهد كرد.

 

 

 

 

 

تري ‌هاوس رستوران، ال‌بوندرا، كاستاريكا

به ياد بچگي

يكي از تفريح‌هاي دوران بچگي‌هاي خيلي از ما بالا رفتن از درخت‌ها بود. خيلي از ماها بالاي درخت‌ها اقامتگاه يا پناهگاه يا حتي‌ خانه‌هاي كوچك مي‌ساختيم و «درخت بازي» جزو تفريحات عالي‌مان بود، حالا به ياد آن دوران خوش گذشته مي‌توانيد سري به اين رستوران بزنيد. اين رستوران در بالاي يك درخت غول‌پيكر ساخته شده و بايد با يك پله طنابي به آن برسيد. در اين رستوران و كافي‌شاپ با غذاهاي گياهي و ميوه‌هاي تازه از شما پذيرايي خواهد شد.

 

 

 

رستوران كلينيك، سنگاپور، سنگاپور

غذا خوردن در اتاق عمل

اگر عاشق فضاي بيمارستان هستيد، يا پزشك و پرستار بودن را دوست داريد حتما به اين رستوران سر بزنيد. اين رستوران در واقع بيمارستاني است كه در آن غذا سرو مي‌شود! در اين بيمارستان همه چيز به رنگ سفيد است و غذا توسط پرستارها سرو مي‌شود و سس غذا كه در داخل آمپول است توسط پزشك مربوطه (كه همان سرآشپز رستوران است) به غذا اضافه مي‌شود. سرو بعضي از غذاها در اين رستوران شما را به ياد اتاق‌هاي عمل و انجام جراحي‌هاي مهم مي‌اندازد.

 

 

 

دينيگ پود، ماتاواري،‌ تايلند

وسط پرنده‌ها غذا بخوريد

يك نوع ديگر از غذا خوردن در هوا را مي‌توانيد در تايلند تجربه كنيد. در رستوران دينيگ‌پود شما و مهمانان‌تان سوار يك اتاقك ننو مانند مي‌شويد كه ميز پذيرايي وسط آن است، بعد شما را بالا مي‌كشند و در حال معلق بودن غذاي‌‌تان را نوش‌جان خواهيد كرد. هر وقت هم كه بخواهيد سفارش جديد بدهيد شما را بالا يا پايين خواهند كرد تا خدمتكار بتواند به شما سرويس بدهد. لذت اصلي غذا خوردن در اين رستوران لذت بردن از منظره جنگلي اطراف و تماشاي حيوانات و پرنده‌هايي است كه در اطراف شما مي‌گردند.

 

 

 

 

ايتاها آندرس، مالديو،‌ مالديو

دريايي غيردريايي

اين رستوران از آن رستوران‌هايي است كه در داخل آن احساس آرامش و راحتي بي‌نظيري خواهيد كرد البته اگر از دريا و غواصي مي‌ترسيد به اين رستوران مراجعه نكنيد. اين رستوران در عمق هشت متري زير آب درست شده است و در زمان غذا خوردن كلي ماهي و موجودات دريايي ديگر در نزديك‌ترين فاصله با شما شنا خواهند كرد. كل اين رستوران با شيشه ساخته شده و جالب اين‌كه در آن هيچ غذاي دريايي سرو نمي‌شود!

 

 

 

 

خانه پو، آستين

خانه پو

اين رستوران قطعا محبوب بچه‌ شما خواهد بود، البته اگر خودتان هم به كاراكتر «پو» علاقه داريد شما هم از آن لذت خواهيد برد. اين رستوران به شكل خانه «پو»، عروسك محبوب كارتوني ساخته شده است و در آن تمام گارسون‌ها لباس‌ها و ماسك‌هاي «پو» و دوستانش را برتن ‌دارند، تمام وسايل اين رستوران هم به شكل اسباب‌بازي و وسايل موجود در مجموعه كارتون‌هاي اين كاراكتر محبوب است. مي‌گويند بچه‌‌هايي كه به اين رستوران مي‌روند دل‌شان نمي‌آيد از آن بيرون بيايند.

 

 

 

رستوران كاله اولهو، ولكانوكاله، هاوايي

در دل آتشفشان

رفتن به اين رستوران را خيلي توصيه نمي‌كنيم زيرا يك‌بار يكي از مراجعان به اين رستوران مجروح شد! اين رستوران در نزديك‌ترين فاصله به قله آتش‌فشاني كاله درست شده است، اگرچه اين آتش‌فشان غيرفعال است اما گاهي سنگ‌ و گدازه‌اي از داخل اين كوه به بيرون پرتاب مي‌شود كه يك بار سنگ كوچكي از همين گدازه‌ها به سر يكي از مراجعان برخورد و او را مجروح كرد.

 

 

 



 

 



 



 

مهجور اما رویایی/ اگر به دنبال آرامش هستید اینجا را از دست ندهید (+عکس)

 

به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.

 

حتی اگر هزاران گزارش سلامت درباره تاثیر شگفت شنیدن صدای آبشار و تماشای حرکتش بر سلامت روحی و جسمی منتشر شود، هیچکدام نمی‌تواند به اندازه رفتن تا آبشار و تجربه همجواری‌اش شما را به این یقین برساند. اگر می‌خواهید به این یقین برسید پیشنهاد ما برای نخستین تجربه‌تان آبشار لوه است.

 
 
 


به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.

 

آبشار لوه در 20 کیلومتری گالیکش و در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن برگ واقع شده است. خود روستای لوه حدود 600 نفر جمعیت دارد که ساکنان آن عمدتا از طریق کارگری امرار معاش می‌کنند.

 

همجواری آبشار با پارک جنگلی گلستان ارزش ویژه‌ای به آن بخشیده است. گالیکش آبشارهای متعددی دارد که در این میان آبشار لوه با 75 متر ارتفاع از آبشارهای دیدنی و کم نظیر استان گلستان و در روستای لوه است.

 

تبلیغات در خصوص این آبشار چندان زیاد نیست و اکثر آنهایی که راهی این روستا و آبشارش می‌شوند از طریق دوستان و آشنایان و یا بصورت اتفاقی راهی به این جنگل یافته‌اند که با توجه به زیبایی بی نظیر این آبشار به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری گلستان باشد.

 
 
 
 

برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در مسیر جاده گرگان به بجنورد برانید. فراموش نکنید که گاهی وقت‌ها راه رسیدن به هدف از خود هدف زیباست.

 

در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد سمت راست جاده تابلوی آبشار لوه پیداست. دوربین و کفش مناسب را فراموش نکنید همچنین مواظب شیب‌های تندی که به آبشار ختم می‌شود باشید.


منبع: bornanews.ir


 

 



مومیایی های تاریم مجموعه ای از چند مومیایی است که در Tarim Basin، Xinjiang امروزی در چین کشف شد. تاریخ آنها به 1900 قبل از میلاد تا 200 میلادی برمی گردد. برخی از آنها با هندو اروپایی ها که زبان Tocharian داشتند آمیزش و معاشرت کردند، اگرچه این فرضیه قطعی نیست.

 

یک تیم تحقیقاتی شباهت های ژنتیکی بین مومیایی ها پیدا کردند.

 

اکثر مومیایی ها شبیه اروپایی ها هستند و قد بلندی دارند. سن آنها 2000 سال تا 4000 سال است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:seemorgh.com

 



 

 

قلعه والی ایلام



در حال حاضر قلعه در ضلع شمالی خیابان پاسداران ایلام قرار دارد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است.

 

 

معرفی قلعه والی:



قلعه والی در زمینی به مساحت ۱۷/۴۶۸۷ متر مربع احداث گردیده‌است که از این مقدار زمین، فضای سبزی به مساحت ۴/۱۷۹۲ متر مربع در ضلع جنوبی باقی مانده‌است. قلعه نمای جنوبی و شکلی تقریباً ذوزنقه‌ای دارد این قلعه زیر بنایی برابر ۰۱/۱۴۶۶ متر مربع دارد و مساحت حیاط درونی آن برابر ۴/۱۳۶۳ متر مربع است.قلعه والی در زمان ساخت در فضایی کاملاً باز ساخته شده ولی با پیش رفت شهرنشینی اطراف آن با ساختمانهای مسکونی و اداری محصور گردید. موقعیت قلعه به نحوی است که از سمت شمال با کوچه‌ای شش متری و از سمت غرب با خیابانی هشت متری از ساختمانهای مسکونی اطراف خود جدا شده‌است. از شرق نیز با ساختمان اداری اداره کل امور اقتصاد و دارائی ایلام محصور شده شده‌است و از جنوب به خیابان پاسدارن منتهی می‌شود. در ضلع شمالی قلعه تالار (شاهنشین)زیبایی وجود دارد که ابعاد و اندازه داخلی آن بزرگتر از سایر اتاقها می‌باشد. در وسط تالار حوض کوچکی قرار دارد که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزین شده بود و در زمان بازسازی با کاشی‌های رنگی تزئین گردید. این حوض در اطراف چشمه‌ای که در آن زمان پر آب بوده ساخته شده ولی به مرور زمان این چشمه خشک و کم آب شده بود و برای اینکه حالت نمادین چشمه حفظ شود در باسازی قلعه با اجرای لوله کشی این قسمت نیز مرمت گردید تا به دست فراموشی سپرده نشود. وجود نرده‌های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای، تراس‌های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان، اورسی‌های قلعه، ستونهای دایره‌ای، سرستونهای منقوش در ایوان، قوسهای کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه چشم انداز کاملاً زیبایی به قلعه و معماری آن داده‌است.

 
 
 

تاریخچه و موقعیت :



قلعه والی یکی از بناهای فرهنگی-تاریخی عظیمی است که در ضلع شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. این بنای تاریخی که یادگاری از ادوله و زمان‌های پیشین و در نوع خود بی نظیر است. در سال ۱۳۲۶ قمری به دستور غلام رضا خان والی فیلی در محله‌ای بنام حسین آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده، احداث گردید. غلامرضاخان والی این محل و بنا را برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب کرده و آن را بر روی تپه‌ای نه چندان بلند احداث کرد و با توجه به آن، ارتفاع فعلی کف حیاط از اطراف آن محدوده ۵/۳ تا ۴ متر است.

 

در مورد تاریخچه قلعه والی چنانچه از سنگ نوشته‌ای که در تخت خان (محله‌ای در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی صالح آباد-ایلام) پیداست چنین آمده که غلام رضاخان بعد از ذکر چندین سطر از کارهای انجام شده خود می‌نویسد: امر به ساختن قلعه حسین آباد فیلی که مشهور به ده بالا است نمودم قلعه حمام و باغ به معماریت حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی در سال ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسید.
 
 
 

باز سازی قلعه:



قلعه والی در زمان جنگ تحمیلی تا حدود ۵۰٪ تخریب شد که در سال ۱۳۶۷ با همکاری سازمان میراث فرهنگی بعد از دو سال تلاش بی وقفه در سال ۱۳۶۹ بازسازی آن به اتمام رسید و در اختیار مدیریت میراث فرهنگی استان ایلام قرار گرفت و در جریان بازسازی سعی بر آن شد که معماری و سبک دیرینه آن حفظ و تغییراتی در آن داده نشود ولی با توجه به این مسئله، تغییراتی جزئی از قبیل کارگزاری تیرآهن در سقف ایوانهای قلعه، سقف خرپشته‌ها و در اجرای طاق ضربی آنها، حذف و یا اضافه کردن دیوار در اتاقها و غیره داده شد.

 

در اجرای سقف کلیه اتاقه، از ملات گچ و آجر استفاده شده و در آنها از انواع و اقسام قوسهای بار بر و غیر بار بر(تزئینی) استفاده شده‌است. اسامی این قوسها عبارتند از : قوس جناقی، قوس نیم دایره (حلالی) و قوس سه قسمتی. قوس سه قسمتی فقط جهت نما سازی استفاده شده و بار بر نیست و برای بار بری قسمت‌هایی که در آن از این نوع قوس استفاده قوسی پنهان که در دل دیوار جاسازی شده‌است استفاده گردید.کلیه این قوسها از نظر اجرایی به سبک قوس رومی اجرا شده‌اند و اطراف آنها با شکستگی در آجر ه، برجسته نشان داده شده و همراه با کاشی‌های ریز رنگی تزئین شده‌اند. قوسهایی که به این سبک(سبک رومی) اجرا شده‌اند از مقاومت بالایی در مقابل فشارهای وارده بر خوردار هستند.

 
 

قلعه والی ایلام



در اجرای پوشش سقف اتاقه، هدف بوجود آوردن سقفی تقریباً گنبدی شکل و پشت بامی تخت و یکنواخت بوده‌است برای این امر ابتدا قوس‌های جناقی بر روی پایه‌های ۷۵ سانتیمتری اجرا شد سپس برای اینکه سقف از داخل به شکل گنبدی مانند دیده شود، با استفاده از سه کنج سازی و یا طاق چشمه در اطراف قوسهای جناغی، نمای داخلی سقف به صورت گنبدی شکل اجرا شد. در قسمت بالای دیوار فاصله بین قوسها را با خورده‌های آجر و مواد سبک پر کرده و بدین ترتیب سقفی گنبدی شکل و پشت بامی تخت بوجود آمد. کلیه دیوارهای قلعه بار بر بوده که با طاق نماهایی با ابعاد یکسان و قوسی نیم دایره تزیین شده‌اند. پوشش کلیه کف اتاقها، داخل حیاط و پشت بام قلعه آجر فرش و ملات گل و آهک بوده که در بازسازی با ملات ماسه وسیمان جایگزین گردید. برای جلو گیری از نفوذ رطوبت به داخل قلعه در هنگام بازسازی بدین ترتیب اقدام شد که ابتدا لایه‌های قبلی که شامل آجر فرش و ملات کاه و گل بود برداشته شد، سپس روی بام قیر اندود شد و بر روی لایه قیر آسفالت به ضخامت سه سانتیمتر و یک لایه ایزوگام و آسفالت اجرا گردید و برای حفظ شکل پیشین قلعه بر روی آنها یک لایه آجر فرش کشیده شد.
 
 
 

ویژگی‌های معماری قلعه والی : 



اکثر اتاق‌های قلعه تبادل داخلی داشته و تودرتو بنا شده‌اند، قلعه دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً با هم قرینه بوده و با کف حیاط اختلاف ارتفاعی حدود ۸۰ سانتیمتر دارند و با چهار پله سنگی با کف اتاقها و ایوان‌ها ارتباط دارند. قلعه با سه راه پله با چرخشی ۹۰درجه به پشت بام متصل می‌شود. قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره در راس ضلع شمال شرقی و شمال غربی دارد و اطراف آن کنگره‌هایی جهت قرار گرفتن نگهبان‌ها برای دیده بانی وجود دارد. در داخل راهروها محلهایی به صورت طاق نما در دیوار احداث گردیده که محل استقرار نگهبانان بوده‌است. در راهرو مدخل ورودی ضلع شرقی، همچنین داخل اتاق شاهنشین و قسمت ورودی نگهبانی، سقف‌ها با کاشی‌های رنگی کار بندی و به وسیله گچبری‌های زیبایی تزیین شده‌اند در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود داردکه ارتفاع آنها تا زیر سقف دو متر است و روشنایی آنها به وسیله پنجره‌های مشبک آجری و رنگی از داخل حیاط تامین می‌گردد. عمده مصالح به کار رفته شده در ساختمان قلعه آجر و در مواردی از سنگ بوده‌است همانند کرسی چینی قلعه، دیوارهای حائل در ضلع جنوبی و استفاده از سنگ نما در ازاره داخل حیاط. در بازسازی قلعه در سقف‌ها و قوس ه، از ملات گچ، و در دیواره‌ها و زیر آجر فرشها از گل و آهک و در مواردی از ملات ماسه و سیمان استفاده شده‌است.

 
 

قلعه مذکور سه در ورودی در سه ضلع جنوب شرق و غرب دارد. ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار گرفته که با ۱۱ پله۲۰ سانتیمتری به داخل اتاق نگهبانی و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده بود. دیگر درهای قلعه به صورت خصوصی بوده و یا برای تردد مهمانها احداث شده‌اند که با راهروهایی سرپوشیده به داخل حیاط قلعه مرتبط می‌شوند، در منتها الیه دربها دو هشتی وجود دارد که نور تعدادی از اتاقها از آنجا تامین می‌شود این هشتی‌ها که در داخل یکی از آنها حوض کوچکی وجود دارد به هشت ضلع تقسیم می‌شوند. شکستگی در آجرها و اجرای طاق نماهایی در دیوار، اجرای انواع قوس بر سرنعل درگاه‌ها و ترئینات آجری بالای آنها زیبایی خاصی به هشتی‌ها داده‌است.

 

آینه کاری در قلعه والی ایلام



آینه کاری در سقف اتاقها معمول بوده که بقایایی از آن در یکی از اتاقهای ضلع غربی که به نحو بسیار زیبای اجرا گردیده بر جای مانده‌است. گچبری بر روی دیوارها و سقف اتاق شاهنشین به صورت نقوشی از گل و گیاه اجرا گردیده‌است. سنگ ازاره نمای بیرونی دیوار از سنگهای تراشیده شده مستطیلی شکل است که حالت برجسته نقشهای اسلیمی مختلف آن، در نمای دیوار بکار رفته شده‌است.


منبع:alamto.com


 


 

یكی از زیباترین و مهم‌ترین آثار باستانی ایران در جایی قرار گرفته كه بهترین وقت سفر به آن دیار همین حالاست. اگر اهل سفر و دیدن دیدنی‌ها هستید چمدان و توشه سفر را برای دیدن یكی از كهن‌ترین پرستشگاه‌های ایران زمین و بسیاری آثار ارزنده دیگر بردارید و راهی خوزستان و شهر باستانی شوش شوید.

 

چغازنبیل


وقتی صحبت از ثروت ایران، آن هم در جنوب كشور می‌شود، ناخودآگاه اولین چیزی كه به ذهنمان می‌رسد نفت است. نفت یا همان طلای سیاه كه باعث شد مهمان‌های خوانده و ناخوانده زیادی از سراسر دنیا راهی جنوب ایران شوند. همان‌هایی كه اغلب هنگام حفاری به ثروت‌های دیگری می‌رسیدند و حیرت‌زده آنها را از دل خاك بیرون می‌كشیدند. این اتفاق سال 1935 برای معبد چغازنبیل نیز افتاد. در آن زمان شركت نفت ایران و انگلیس در منطقه شوش مشغول حفاری‌های نفتی بود كه یكی از كارمندان متوجه تپه مرتفعی در آن منطقه شد و در پی كنجكاوی‌هایش توانست از آنجا یك قطعه آجر كتیبه‌دار پیدا كند. او این آجر را به باستان شناسانی داد كه چند كیلومتر آنسوتر در پی یافتن آثاری از شهر تاریخی شوش بودند و همین امر سرآغاز پیدایش معبد چغازنبیل شد.
 
 
این معبد تقریباً در ۴۵ كیلومتری جنوب شهر شوش در نزدیكی منطقه باستانی هفت تپه كه از جاده شوش به اهواز قابل دسترسی است، واقع شده. وقتی پایتان به آنجا رسید بدانید در جایی ایستاده‌اید كه برای اهالی باستانی آن، بسیار مقدس بوده و شاید به این سادگی‌ها كسی را به‌آنجا راه نمی‌داده‌اند.

 


حدود 3300 سال پیش شهر زیبای شوش مركز تمدن و تقدس پادشاهان عیلامی بود و یكی از آنها تصمیم گرفت در آنجا پرستشگاهی بنا كند كه در جهان آن روز همتایی نداشته باشد. بناهای دینی همیشه به سبكی ساخته می‌شوند كه گویای فلسفه‌های اعتقادی صاحبانشان باشند. به همین علت است كه در بازدید از چغازنبیل اولین چیزی كه توجه تان را جلب می‌كند معماری پلكانی و طبقه طبقه این بناست به گونه‌ای كه اولین طبقه، وسیع ترین و آخرین طبقه، كوچك‌ترین بخش بنا را تشكیل می‌دهد. این نوع ساختمان‌ها دقیقاً تداعی‌كننده كوه هستند زیرا برای بسیاری از مردمان آن‌دوره كوه‌ها و تپه‌های بلند جاهای مناسبی بودند برای راز و نیاز كردن با خدا. از سوی دیگر كوه نماد كاملی بود برای طی طریق و پیمودن راهی دشوار به سوی بلندی و رسیدن به نقطه‌ای كه از زمین فاصله داشته باشد و به خدای آسمان‌ها نزدیك باشد. به همین علت پرستشگاهشان را در 5 طبقه شبیه به یك كوه بنا كرده‌اند و آنقدر زیبا این كار را انجام داده‌اند كه امروز شما هم وقتی وارد این محوطه می‌شوید چاره‌ای جز تحسین عظمت آن ندارید.


این بنا از آجرهایی ساخته شده است كه‌ روی بسیاری از آنها نگاشته‌هایی به خط عیلامی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این كتیبه‌های كوچك كه تقریباً نوشته‌های یكسانی دارند، حاوی ذكر، دعا یا حتی اسامی مقدس آن دوره باشند. نكته جالب دیگر آن‌كه در آن دوره‌ای كه بنای چغازنبیل نهاده شده زنان جایگاه ویژه‌ای در جامعه داشته‌اند و از همین رو این پرستشگاه نیز به نام الهه‌ای ساخته شد كه نگهبان شهر شوش بود.


محوطه این نیایشگاه تنها به عمارت اصلی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید در سه سوی آن، سه بنای كوچك آجری دیگر نیز ببینید كه دایره شكل هستند. برخی این سه بنا را محل قربانی كردن و ذبح دانسته‌اند و برخی نیز گفته‌اند كاربرد علمی و ستاره‌شناسی داشته‌اند. به هر حال شكل دایره‌ای این سه بنا در كنار بنای اصلی كه مربع شكل است بی دلیل نبوده و این اشكال هندسی بیشتر مبنای اعتقادی دارند.


یكی دیگر از زیبایی‌های این بنا وجود آبراهه‌هایی است كه در سراسر بنا دیده می‌شود و می‌تواند به دلیل حفاظت آنجا از باران‌های سیل‌آسا ساخته شده باشد. دورتادور معبد سنگفرش شده و بر بعضی از این سنگفرش‌ها جای پاهای كوچكی دیده می‌شود كه گویا مربوط به كودكان است اما هنوز دلیل وجود این رد پاها مشخص نشده است.


چغازنبیل یكی از بناهایی است كه در فهرست آثار میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.

 

بقایای آپادانا
 
 

شاید برخی از شما خوانندگان عزیز و اهل سفر، ندانید كه یكی از مهم‌ترین كاخ‌های هخامنشی پیش از آن‌كه در تخت جمشید بنا شود، در شهر باستانی شوش ساخته شد. بقایای این كاخ درست رو به روی آرامگاه دانیال نبی قابل دسترسی و دیدن است. اگرچه بازمانده این بنا بسیار ناچیزتر از بقایای تخت جمشید است اما دیدن آنجا خالی از لطف نیست و اگر قدرت تجسم‌تان قوی باشد می‌توانید با استفاده از پایه‌های ستون‌ها و آثاری اندك از باز مانده تزئینات، بخش‌هایی از این كاخ را با چشم خیال ببینید.

 

 

به طور كلی آپادانا به نوع خاصی از تالارهای ستوندار گفته می‌شود كه در معماری كاخ‌های عهد باستان بسیار دیده شده است و داریوش اول هخامنشی پس از آن‌كه شوش را پایتخت خود قرار داد یك نمونه از این آپاداناها را در آنجا بنا كرد. چراكه شهر شوش از دیرباز مركز توجه جهانیان بود و موقعیت جغرافیایی مناسبی داشت.


كاخ داریوش دارای قسمت‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه، كاخ پذیرایی و همچنین دارای 3 حیاط مركزی بوده و در ساخت دیوارهای كاخ از خشت‌هایی با نمای آجری و ستون‌های سنگی استفاده شده است. دیوارهای داخلی كاخ با آجر‌لعابدار منقوش با طرح‌های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند كه بسیاری از بقایای به‌جای‌مانده آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شود.


از ویژگی‌های مهم این كاخ آن است كه ابزار، مصالح و حتی بسیاری از سازندگان آن از اقصی نقاط دنیا به این مكان آورده شدند. در كتیبه مهمی كه از این كاخ به دست آمده، داریوش به همین نكته اشاره می‌‌كند؛ چراكه می‌خواهد سیطره خود‌را به جهان آن روز بازگو كند. در بخش‌هایی از این كتیبه نوشته شده است: «این كاخی است كه من در شوش بنا كرده ام. تزئینات آن از راه دور آورده شده.... چوب سدر را از كوه موسوم به جبل لبنان آورده‌اند. طلایی كه در اینجا به كار رفته از ساردس و بلخ آورده شده، سنگ لاجورد را از خوارزم آورده‌اند، نقره و مس را از مصر، عاج را از هند و حبشه و...»


ستون‌های سنگی این كاخ متشكل از چند قسمت، زیرستون، پایه ستون، شالی‌ستون، ساقه ستون، گل ستون و سرستون است. كه‌ سرستون‌ها به شكل نیم تنه 2 گاو هستند كه زانو زده و پشت به هم داده‌اند. ستون‌ها و دیوارهای آپادانا 22 متر ارتفاع داشتند اما بلندی بقیه قسمت‌ها كمتر و سقف آنها از خشت بوده است. از تزئینات كاخ اطلاعی در دست نیست ولی كف بسیاری از قسمت‌های داخلی از مصالحی ساخته شده كه قرمز رنگ بوده است.


بخش‌های مهمی از كاخ آپادانا در زمان اردشیر اول (461 پیش از میلاد) دچار حریق شد كه در زمان اردشیر دوم (359 پیش از میلاد) آن را بازسازی كردند. شهر شوش نیز در حمله اسكندر مقدونی حدود سال 320 پیش از میلاد ویران شد و پس از آن دیگر به شكوه گذشته خود باز نگشت. اما بی‌شك برای ما كه تلاش می‌كنیم سرزمین مان را بهتر بشناسیم و به همین خاطر چمدان می‌بندیم و راهی نقاط دور و نزدیك می‌شویم، دیدن چنین جاهایی یادآور همه شكوه و عظمتی است كه در میان خاك‌ها و خشت‌ها نهفته است.

 

آرامگاه دانیال نبی
 
 

امكان ندارد بخواهید دیدنی‌های شوش را ببینید و آرامگاه دانیال نبی از قلم بیفتد. گنبد سفید رنگ و كله قندی این آرامگاه از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. این مقبره در ساحل شرقی رود زیبا و پاكیزه‌ای به نام شاوور و رو‌به‌روی تپه ارگ و كاخ آپادانا قرار دارد.

 

دانیال نبی یكی از پیامبران بنی اسرائیل بوده كه 700 سال پیش از میلاد مسیح در سرزمین خودش زندگی می‌كرد اما در ‌12 سالگی با حمله بابلیان به اورشلیم به اسارت درآمد و به بابل برده شد و وقتی كورش هخامنشی بابل را تصرف كرد دانیال را كه دیگر مردی دانشمند و فرهیخته بود با خود به ایران آورد. دانیال نبی در دربار هخامنشیان به مقام و منزلتی بالا رسید و تا پایان عمرش در ایران ماند. از منطقه شوش در كتاب تورات به نام شوشان یاد شده است و دانیال نیز شهر قدیم شوش را با نشانه‌های كتاب خود شناسایی كرده است. او در واقع در پایتخت زمستانی هخامنشیان (شوش) ساكن و پس از درگذشتش در آن شهر دفن شد. البته گفته شده جسد دانیال را پس از مرگ مومیایی كردند اما بعد از ورود اعراب به ایران، او را از صندوق مومیایی بیرون آورده، غسل دادند و به خاك سپردند.


بنایی كه امروز به عنوان آرامگاه این پیامبر ابراهیمی می‌شناسیم در دوره قاجار به این شكل ساخته شد كه با معماری بومی جنوب ایران و خوزستان بسیار همخوانی دارد؛ بویژه گنبد مخروطی و پله پله آن. فضای آرامگاه دارای دو حیاط است كه دورتا دور آن، ایوان‌ها و حجره‌هایی ساخته و در تزئینات بنا از كاشیكاری هم بهره برده‌اند. در مجموع آرامگاه دانیال نبی نمونه‌ای زیبا از معماری ایرانی و خوزستانی را ایجاد كرده است.

 


منبع: jamejamonline.ir


 

 


 

عکس‌های زیبا از ارتفاعات گلستان در فصل زمستان



بخش بیشتر استان گلستان آب و هوای معتدل خزری (مدیترانه‌ای) دارد ولی جلگه گرگان به لحاظ مجاورت باصحرای تركمنستان، دوری از دریا و كاهش ارتفاعات، آب و هوای نیمه بیابانی و گرم دارد....

 



 

 

 تیس روستایی باستانی بازمانده از دوره هخامنشیان است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار که در آن مقبره‎های جنانی گچ که به باور محلی ‌ها محل سکونت جن ها بوده است به چشم می خورد.

 

بندر قدیمى تیس سابقه‏ اى چندین هزارساله دارد. قدمت این روستا را 2500 سال برآورد می کنند و نام آن در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به عنوان «تیز» مشهور بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره اسلامی از جمله «مقدسی» (مورخ سده چهارم ه ‍ .ق) از آن به عنوان «بندر تزیا» یا «تسی»، یاد شده، که در مسیر راه دریایی کرانه‌های جنوبی ایران قرار داشته است و مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.

 

 



تیس، امروز روستایی است که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرارگرفته و در مسیر ارتباطی جابهار- کنارک به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می شود. با قلعه ها، قبور و چاه های باستانی که از وجود تمدنی بسیار قدیمی حکایت می کنند. رودخانه‌ «لاوری» از میان‌ روستا می‌گذرد و «خلیج‌ چابهار» در غرب‌ آن‌ قرار دارد. با تمام این ها، تیس یک روستای کوهپایه ای به شمار می آید.

 

 

کجا برویم؟

در سفر به تیس می توانید «پیل بند» و «غارهای بان مسیتی» و نقاشی های عجیب و غریب آن را ببینید. چاه باستانی «تیس کوپان» و گورهای مرموز «تپه نهادی» و قلعه پرتغالی ها هم از جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می آیند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. بله! قلعه پرتغالی ها! این قلعه البته هیچ ارتباطی به قلعه پرتغالی های هرمزگان ندارد. در جنوب ایران قلعه های زیادی وجود دارد که بانیان آنها پرتغالى‏ها بوده اند. این کشور نخستین كشور استعمارگرى بود كه در سال 912 ه.ق (1506م) به دریاى مكران حمله كردند و به فرماندهى آلبوكرك بر چابهار و تیس تسلط یافتند و تا سال 1031 ه.ق چیرگى خود را حفظ كردند. انگلیسى‏ها بعد از پرتغالى‏ها در قرن 17 میلادى و در سال 1616م. (1026ه.ق) به این منطقه وارد شدند.

 

 

 

معماری بنا به ویژه اتاق‌ها و ایوان‌ها به کاروانسرای شاه عباسی بیستون شباهت دارد. در سه طرف حیاط، حره‌ها و اتاق‌هایی قرار دارند. آثار دو برج بزرگ در طرفین ساحلی بنا دیده می‌شود. برج سمت راست شامل یک اتاق، ایوان و شاه‌نشین است که بر روی هرمی مکعب مستطیل، پی‌سازی شده و یک برج با منار بر روی آن قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه شامل آجر، سنگ و گچ است. آثار و تزییناتی از آجر و سنگ نیز، در اطراف گلدسته‌ها باقی مانده است. مناره مذکور با ارتفاع 5/6 متر کاربرد دیدبانی داشته و برد دهانه خلیج تیس اشراف دارد. سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته در مناره به سبک سلجوقی است. تعمیرات بعدی آن به سبک صفوی و قاجاری صورت گرفته است. آثاری از بقایای آب‌انبارهایی از سنگ و ساروج و گچ نیز قابل مشاهده است.

 

 

 

در بیرون دیوار بلند قلعه، آثار چاهی به جا مانده که در سنگ و صخره کنده شده و لبه آن با استفاده از سنگ و ساروج محکم شده است. در سقف قلعه از چوب‌هایی استفاده شده که از نقاط دیگر آورده شده‌اند. تزیینات دور منار و آجرچینی به سبک تزیینات مناره‌های دوره سلجوقی است.

 

قلعه بلوچ گت: قلعه بلوچ گت هم یکی دیگر از قلعه هایی است که می توانید آثار آن را بر بالای کوهی مرتفع ببینید. در داخل قلعه، بقایای دو مقبره هرمی برجسته از سنگ و ساروج و مشابه مقابر اسلامی دیده می‌شود. آثاری از حصار و باروی قلعه نیز، در پیرامون محوطه اصلی و اطراف دژ فوقانی به جا مانده است. چندین چاه به منظور تأمین آب مورد نیاز، در صخره حفر شده‌اند. در روی قلعه آب انبارهایی از سنگ و ساروج و گچ، در درون صخره تعبیه شده که آب مورد نیاز را از پای قلعه به داخل این آب انبارها هدایت می‌کرده‌اند. این قلعه دارای موقعیتی ممتاز با دید کافی به دریا و دور از دسترسی مهاجمان بوده است.

 

 

 

غارهای بان مسیتی: در دامنه کوه شهباز بند، یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم واقع شده‌اند. مجموعه این غارها، در زبان محلی به نام «بان مسیتی» نامیده می‌شوند. غار اول، طبیعی و به صورت نیم دایره است که با تراشیدن دیواره کوه، داخل غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است. درون غار مقبره کوچکی با دیواره‌های گچی و سفید رنگ وجود دارد که گنبدی کوچک بر فراز آن احداث شده است. در ورودی مقبره رو به دره تیس و به موازات دهانه ورودی غار واقع شده است. بر روی دیواره‌های مقبره با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتی نقش گردیده که به خط گجراتی و هندی شبیه است.

 

 

 

 

یک غار مصنوعی در سمت راست غار طبیعی به فاصله هفت قدم قرار دارد که آثار تراش به خوبی در آن آشکار است. دهانه مخروبه آن، هشتاد سانتی‌متر ارتفاع دارد و سقف آن کوتاه است. به فاصله 50 متر در سمت چپ غار اصلی، غار سوم قرار دارد که طول دهانه قوسی آن حدود 20 متر است. ظاهراً این غارها جزو یک واحد تأسیساتی ساختمان بوده و به منزله حجره‌ها و توقفگاه‌هایی برای معبد یا پرستشگاه بوده است. از سطح زمین تا دهانه غار، پله‌کانی وجود داشته که آثار آن باقی مانده است.

 

 

 

کوه و دریا: دور تا دور تیس را ارتفاعات‌ شهباز و لاوری‌، احاطه‌ کرده‌ اند‌ و کوه های مینیاتوری این روستا یکی از دیدنی ترین و منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری آسیا به شمار می رود.

 

ساحل تیس به دلیل آنکه عمق آب تا فاصله صدها متر تقریباً یکسان و کمتر از قد طبیعی انسان است، ‌موقعیت منحصر به فردی دارد. سدهای تیس در دو طرف دماغه قراردارند که قلعه تیس بر روی آن واقع است. آثار این سدها به ارتفاع 20 سانتیمتر باقی است و در ساخت آنها از سنگ های تراشیده شده و سنگ های دریایی تیز و بلند ملات ساروج استفاده شده است. تقریباُ این سد ها هشت متر ارتفاع داشته‌اند که 6/4 متر آن به مرور زمان در زیر ماسه های ساحلی مدفون شده است. انتهای یکی از آنها به کوه پیل بند و دیگری به کوه شهباز بند منتهی می شده که به عنوان مانعی از هدر رفتن آب شیرین ناشی از باران جلوگیری می‌کرده‌اند.

 

 

 

بد نیست بدانید که در مسیر جاده کنارک و چابهار و در 9 کیلومتری شهر و در داخل محدوده سازمان، ‌ساحل تیس با آلاچیق و ‌سینمای روباز و رستوران محوطه اقامتی دلپذیری را فراهم آورده است.

 

چه بخریم؟

اگر گذارتان به تیس افتاد فراموش نکنید که از صنایع دستی این روستا سوغات ببرید. صنایع دستی این روستا سوزن دوزی است و علاوه بر آن، آبزیان تاکسیدرمی شده، ادویه محلی، گل رس گل‌افشان، حصیرهای بافته شده، انواع و اقسام زیورآلات زنانه (که از گوش ماهی یا صدف‌های ریز تولید می‌شوند) و خوراکی‌های محلی هم از دیگر سوغات این شهر هستند.

 

چه بخوریم؟

برای خورد و خوراکتان هم در تیس می توانید سراغ غذاهای محلی این روستا بروید و قلیه ماهی، پکوره، شیلانچ، مربای خرما، حلوای خرما، میگو پلو و سبزی پلو با ماهی را امتحان کنید.



 

از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می‌رود....

 

شهرهایی که 30 درجه زیر صفر برایشان عادی است!

نیمه دوم سال خورشیدی برای بسیاری از کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، سردترین ماه های سال است. به همین دلیل اگر قصد سفرهای خارجی دارید باید بدانید کدام پایتخت ها سردترین هوا را دارند. اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟

 

همان طور که خورشید و گرما برای بسیاری از شهرها یک نعمت خدادادی برای جذب گردشگر است، برای خیلی از شهرها هم برف و سرما جاذبه گردشگری به شمار می‌رود به ویژه برای کشورهای عرب و حاشیه خلیج فارس که خیلی های شان هرگز برف را ندیده اند، برای کسانی که در شهرهای نزدیک به استوا زندگی می‌کنند و همین طور برای کسانی که علاقه مند به اسکی و برف بازی هستند. جا به جایی گردشگران در بین مردمان دو نیمکره نیز همیشه بوده و هست. وقتی که در نیمکره شمالی زمستان است در نیمکره جنوبی هوا دلچسب و گرم است و برعکس همین امر باعث می‌شود خیلی ها که وسط تابستان هوس برف بازی می‌کنند از نیمکره جنوبی به کشورهای نیمکره شمالی سفر کنند.

 

اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟ در این نوشتار 10 پایتخت سرد دنیا را معرفی می‌کنیم:

 

1 – آستانه، قزاقستان
 
این شهر که از سال 1997، عنوان پایتختی خود را از آلماتی گرفته است اگرچه به دلیل معماری منحصر به فرد خود شهرتی جهانی پیدا کرده اما دمای منفی 52 درجه آن نیز، سرمای زایدالوصفی را نصیب آن کرده است. ساختمان هایی همچون کاخ صلح، کاخ ریاست جمهوری آکاوردا یا مسجد نور آستانه که معمولا در مسیر هر بیننده ای قرار دارند از جمله بناهای معروف این شهر به شمار می‌روند. بنای 105 متری بی ترک (Bayterek) و برج دیده بانی آن سمبل این شهر بوده و به گفته ای داستانی – افسانه ای و تاریخی از درخت زندگی، پرنده افسانه ای شادی و تخم مرغ را در خود جای داده است.

 
 
 – اولانباتور، مغولستان

شهر اولانباتور که دمای آن در زمستان به 49 درجه زیر صفر نیز می‌رسد، در ساحل رودخانه تول قرار گرفته و دور تا دور آن را چهار کوه مقدس با جنگل هایی از درختان کاج به هم تنیده با سراشیب های شمالی و دامنه های چمنزار جنوبی پوشانده است.

 

تابستان های این شهر گرم است اما زمستان هایی بسیار خشن داشته به نحوی که حتی محلی های عادت کرده به این آب و هوا نیز مجبور به پوشیدن پوستین های مخصوص از جنس پشم شتر می‌شوند.

 

3 – منیسک، بلاروس

شهر منیسک برخلاف دمای منفی 40 درجه زمستانی خود به داشتن مردمانی خون گرم شهرت دارد. خیابان های تمیز، پارک های پردرخت و خیابان هایی که به لطف کم بودن گردشگر همواره خالی است. با این وجود مملو از جاذبه هایی است که مورد طبع تمام بازدیدکنندگان فرهنگی به شمار می‌رود. سیرک منیسک از جمله مکان هایی است که ارزش یک بار دیدن را داشته و به خصوص محل خوبی برای تفریح کودکان به شمار می‌رود. گذشته از تمام این ویژگی ها، ارزان بودن خدمات و هزینه های تفریحی این شهر نسبت به اکثر شهرهای اروپایی، موضوعی است که تا حد بسیار زیادی یخ دمای زیر صفر آن را برای گردشگران آب می‌کند.
 
 
 

4 – اوتاوا، کانادا

سردبودن اوتاوا و دمای منفی 37 درجه این شهر، شهروندان آن را همچون دیگر نقاط کانادا به سمت یک ورزش معروف زمستان به نام هاکی روی یخ سوق داده است.

 
 
 
 

از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می‌رود. کانالی که از شهر گذشته و به بزرگ ترین میدان یخ بازی طبیعی جهان تبدیل شده است.

 
 
 
 

5 – هلسینکی، فنلاند

 

پایتخت سرد فنلاند را طبیعتی از دریا و مجمع الجزایر وسیع دربر گرفته و به این شهر چهره های آمیخته از ظاهر شهری شیک و با طبیعتی زیبا و جذاب داده است. پایین آمدن دمای این شهر تا منفی 33 درجه در اواسط ماه زمستان این فرصت را برای علاقه مندان ورش های زمستانی به وجود می‌آورد تا روی سطح یخی آن، به جست و خیز بپردازند.

 

پارک مرکزی این شهر، مکانی است که تمام دوستداران ورزش های زمستانی، فرصت یادگیری و انجام این فعالیت ها را در آن پیدا می‌کنند.

 

6 – بخارست، رمانی

 
 
 
اگرچه بخارست زمستان سرد و زیبایی دارد اما جمعیت گردشگران را بیشتر اوقات باید در فصل بهار هنگام آب شدن یخ ها مشاهده کرد. زمستان این شهر منفی 32 درجه دما دارد با این وجود، این «پاریس کوچولوی» اروپا، به جای جاذبه های زمسانی، مخلوطی از معماری نئوکلاسیک، برج های کهن رومیو ساختمان های عصر کمونیست را به گردشگران نمایش می‌دهد که همواره به این سبک به فریفتن آنها می‌پردازند.

 

از نکات مهم این شهر، همچون لقب آن، ارزانی خدماتی است که در مقایسه با شهر پاریس بسیار مقرون به صرفه تر است.

 

7 – ویلینوس، لیتوانی

شهر ویلینوس که در سال 2009، عنوان مرکز فرهنگی اروپا را نیز یدک می‌کشید، از جمله شهرهای اروپایی محسوب می‌شود که دارای ویژگی های لازم برای گذراندن تعطیلات آخر هفته گردشگران است.

 

تنها در فاصله کمی‌ از شهر، علاقه مندان به اسنوموبیل، فرصت سواری روی این دستگاه های برف شکن را به دست آورده و می‌توانند در مسیرهای جنگلی و میادین برفی آن سواری کنند.

 

دریاچه آن که به لطف دمای منفی 30 درجه محیط، کاملا منجمد می‌شود بهترین مکان برای ماهی گیری و کباب ماهی پس از یک سواری اسنوموبیلی بلندمدت است

 

از دیگر ویژگی های گردشگری این شهر امکان همراه شدن گردشگران با ساکنان محلی دهکده های اطراف و سپری کردن یک شب در میان برف و درخت و سرما است.

 

8 – تالین، استونی
 
 
شهر تالین که در این فصل از سال، همچون ویلینوس به دمایی منفی 30 درجه می‌رسد، با دهکده باستانی قرون وسطایی خود و سرزمین هایی سفید و پوشیده از برف به جذب گردشگر می‌پردازد. تنها بخش خطرناک این شهر، حضور جمعیت گوزن های قطبی آن است که احتمال ایجاد مزاحمت هایی گاه جدی را برای گردشگران به وجود می‌آورد.

 

 

9 – نوک، گرینلند
 
 
 

شهر منفی 5/29 درجه ای نوک با چهره یخی و زیبای خود که ابتدای آن را دربر گرفته به یکی از منحصر به فردترین پایتخت های جهان تبدیل شده است. بازدیدکنندگان این شهر می‌توانند برای دیدن سرزمین پوشیده از یخ آن با بالگرد روی این شهر پرواز کرده و به مشاهده ویرانه های نورس (Norse) یا جست و خیزهای وال های شناور در خطوط ساحلی آن بپردازند. موزه ملی این شهر که در محله قدیمی‌ نوک قرار دارد، بهترین مرکز برای شناخت بهتر گذشته یخ زده گرینلند و طبیعت خیره کننده امروز آن است.

 

10 – ورشو، لهستان

حرص و ولع شهر در به خدمت گرفتن فرهنگ، تقریبا نیمی‌ از جاذبه های فرهنگی اروپا را در آن قرار داده است. موزه ها، گالری ها و مناطق تاریخی، مناظر و محیط های فرهنگی همچون کاخ فرهنگ و علم که یکی از بلندترین بناهای به جای مانده از مکتب معماری دوره استالین در لهستان است به این شهر ویژگی خاصی بخشیده است. ویژگی که حتی در دمای 29 درجه زیر صفر این شهر هم یخ نمی‌زند.

 
 
 

از جاذبه های گردشگری ورشو می‌توان به معدن نمک ویلیچکا، قلعه واول و کلیسای جامع کراکوف، کنال البلاگ، خانه وارونه و کوه های پیه نی نی و رودخانه دوناجک اشاره کرد.

 

منبع: 7sobh.com



 

 

اگر قرار باشد یک روز خود را در گردشگاه های طبیعی تهران بگذرانید، از کدام مسیر راهی می شوید؟ شمال؟ شرق؟ غرب یا جنوب؟ شاید بتوان گفت که یكی از بهترین و كم خطرترین مسیرهای طبیعت‌گردی و كوهپیمایی كشور مسیر كلكچال است. خیابان فیضیه كه از اواسط خیابان شهید باهنر (نیاوران) شروع می‌شود، حدود 2 كیلومتر طول دارد و در انتها به پارك جمشیدیه می‌رسد.

 

پارك جمشیدیه با درختان، گیاهان و گل‌های فراوانش یكی از وسیع‌ترین پارك‌های ایران است كه می‌تواند برای یك ورزش صبحگاهی مورد استفاده قرار گیرد. برای رفتن به كلكچال باید به این پارك بیایید؛ به سوی غرب پارك بروید، آنجا كه پیاده‌روی سنگفرش به سوی شمال غرب ادامه می‌یابد. پس از طی حدود 400 متر به چشمه‌ای می‌رسیم كه آب خنك و گوارایی دارد. از اینجا به بعد راه به صورت مارپیچ رو به بالا می‌رود و بعد از گذر از چند محل استراحت كه در آنها مواد غذایی هم عرضه می‌شود به منطقه‌ای نسبتا وسیع می‌رسیم كه ارتفاعش حدود 2300 متر است.
 
 
در سال‌های اخیر جاده‌ای اختصاصی از شهر تا این منطقه كشیده شده است. از اینجا مسیر به صورت مستقیم با سربالایی تندی ادامه می‌یابد و بعد از 2 پیچ، منظره پناهگاه، مسجد و برج كلكچال از دور نمایان خواهد شد. این منظره شما را برای ادامه مسیر ترغیب خواهد كرد. از اینجا به بعد منظره شهر هم دیدنی‌تر می‌شود؛ جایی كه خانه‌های كوچك شهر را زیر پایتان احساس می‌كنید.
 
 

اگر همت كنید باید از پارك جمشیدیه تا پناهگاه كلكچال را 2 تا 5‌/‌2 ساعته بالا بیایید. وقتی به پناهگاه رسیدید می‌توانید در كنار برج كلكچال كه سالیان دور محل استقرار گروه‌های پیشاهنگی بوده استراحت كنید و یا به غذاخوری‌های بزرگ پناهگاه بروید و غذایی نوش جان كنید.

 
 
 
 

حتما تجربه كرده‌اید كه بعد از چنین ورزشی غذا چقدر خوشمزه‌تر است. یك سرویس بهداشتی بزرگ هم در كنار پناهگاه وجود دارد كه در این منطقه نعمت بزرگی است. حدود 90 درصد طبیعت‌گردان، پناهگاه را انتهای مسیر می‌دانند و پس از استراحتی راه بازگشت را در پیش می‌گیرند. به این ترتیب برنامه حداكثر یك نصفه روز به طول می‌انجامد. یعنی شروع 6 صبح و اتمام 12 ظهر.

 

 

اگر بخواهید كوهنوردی كامل‌تری داشته باشید مسیر پاكوب پناهگاه به سوی قله كلكچال این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد. از پناهگاه كه در ارتفاع 2600 متری قرار دارد مسیر پاكوب خوبی به سوی ارتفاعات وجود دارد. با 5‌/‌1 ساعت كوهنوردی به خط‌الراس خواهید رسید و از آنجا مسیر دو راهی می‌شود؛ یك راه رو به پایین و به سوی شمال است كه به پناهگاه شیرپلا می‌رود و راه رو به شرق از روی خط الراس ادامه می‌یابد تا به قله 3300 متری كلكچال برسد.
 
 
 

مسیر كوهپیمایی كلكچال در قسمتی كه بین پارك و پناهگاه است بسیار عریض و بدون خطر است؛ اگر جانب احتیاط رعایت شود این راه برای همه سنین در تمامی فصول سال می‌تواند برنامه گردشی ـ ورزشی یك روزه‌ مناسبی باشد. خانواده‌ها می‌توانند در روزهای تعطیل در كنار یكدیگر ورزش جمعی و گردشی در هوای پاك را تجربه كنند. حتی در فصل زمستان و بعد از بارش برف هم می‌توان این مسیرها را با وسایل كامل مثل كرامپون و كفش و لباس مناسب طی كرد.

منبع:tebyan.net



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • رهسپار با ولایت
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نیستان و آدرس neyestan2000.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.